Veel mõned vihjed…

Postitatud 31.juuli 2003 | Postitaja Marika Kulmar
Veel mõned vihjed…
Postitaja Kaupo Liivorg on Neljapäev, Juuli 31, 2003 – 12:26 PM EET,
Kuna eelmise vihjeartikli kirjutamiseks oli suhteliselt vähe aega, täiendaksin seda siinkohal pisut. Eelkõige tuleks silmas pidada, et tegu ei ole mitte norivas-süüdistavas stiilis näidetega, pigem on tegu soovitustega, kuidas nii pilootide kui lennujuhtide koostöö hõlpsamaks muuta.

Mõningad mõtted ja vihjed, kuidas muuta koostöö sujuvamaks :

Lennuplaani võiks teha piisavalt täpse ja üksikasjaliku, võimalusel täpsustage oma soovitud marsruuti kohe kui Torniga ühendust võtate, nii on kergem liiklust planeerida. Nt. tehes plaani EETN-Muuga-Naissaar-EETN ja soovides vahepeal lennata ka Jägala ja Aegna kohal, oleks hea kui lennujuht ka seda juba ette teaks.

Kui lennujuht küsib ootejoonel olevalt piloodilt “Kinnita valmis?”, eeldab ta, et piloot, vastates “Valmis!” on võimeline koheselt (või vähemalt minuti möödudes) valmis startima, mitte aga 2-4 minuti pärast. Kui piloot ei ole valmis, tuleks seda alati ka öelda.

Lennates lennuväljaringil või ühinedes ringi osaga juhul kui on ka muud liiklust ja omate visuaalkontakti, hoidke distantsi, kuna näiteks Tallinna raja 08 puhul tuleks arvestada raja vabastamiseks kuluva ajaga, eriti suveperioodil, kui rajal on suuremate lennukite jaoks piirang, mis tähendab ümberpööramist ainult raja lõpus (võtab aega 3-5 minutit)

Paljud piloodid ei tundu teadvat, miks ei luba lennujuht neil koheselt startida, kui eelnevalt startinud suurem õhusõiduk (nt. B737, Atr72) on juba raja vabastanud ja iseenesest nagu mingeid takistusi pole näha. Tegu sellega, et lennujuht peab arvestama keerisjälje hajutusega, mis on 2-3 minuti, sõltuvalt sellest, kust alustate hoojooksu. Nt. Rada 08, stardib B737, siis juhul kui joondute rajale TWY C kaudu, arvestage, et stardiloa saate alle 3 minuti pärast…

Niipalju siis vihjetest, aga igal juhul, selleks et tagada meievaheline sujuv koostöö oleks igasugune infovahetus väga teretulnud, näiteks oleks hea kui piloodid teataksid lennujuhtidele kõikvõimalikest kõrvalekalletest ja iseärasustest, mis võiksid ohustada lennuohutust ja parandaksid koostööd ja arusaamist üksteisest. Näitena võib tuua tundmaud õhusõidukid, linnuparved, lennuraja olukord, inimesed/loomad/esemed rajal, tehnilised probleemid jne…

Edukat koostööd ja head suhtlemist soovides – Kaupo Liivorg- Kaupo@www.com

2 kommentaari

Kommentaarid kuuluvad nende postitajale. Meie sisu eest ei vastuta.

Re: Veel mõned vihjed… (Skoor: 1)
HendrikAgur (hendrik@pilots.ee) on 07. 31, 2003 – 05:32 PM
(Kasutaja info | Saada sõnum) http://www.pilots.ee
Suur tänu lennujuht Kaupole, et väga aktiivselt olete asjalike nõuannetega avanud meie kodulehekülje Lennujuhi peatüki. Väga loodame, et “kumu” võimalusest otseselt tööväliselt tööasjadest õige sihtrühma, ehk pilootidega rääkida, levib lennujuhtide seas ja meie lennujuhi nurk leiab asjalikku ja aktiivset kasutust. Kokkuvõttes tõuseb sellest ju tulu kõigile – alates asjalikest nõuannetest, vihjetest, soovitustest, kuni tõepoolest – kui vaja, suude puhtaksrääkimiseni. Kuid väga loodame, et see lk ei saa olema tagarääkimise, sõimu vms koleda kohaks.
Konstruktiivsust, julgust ja pealehakkamist!
Ja head lennujuhid, palun kasutage seda võimalust – suhelda otse pilootidega, uskuge, Teie arvamusega arvestatakse ja soovitusi kuulatakse ning vihjeid oodatakse! Vägagi. Julgen prognoosida, et esialgu võib suhtlus jääda üsna ühepoolseks, st piloodid ootavad-vaatavad-vaikivad selles rubriigis, a la vaatame “mis nad räägivad”. Kuid see aeg on mõtete kordaseadmiseks, enese tehtud vigade analüüsiks ja v-olla küsimuste sõnastamiseks. Ma ei kahtle, et peatselt on pilootidel hommikuti peale hambapesu harjumus ka meie kodukas üle vaadata ja kõik tarkus talletada 🙂
Lõppeesmärk on meil kõigil ju üks: mugavalt, sujuvalt ja ohutult lennata. Ilusaid lende!

Re: Re: Veel mõned vihjed…(Skoor: 0)
Külastaja on 08. 07, 2003 – 12:07 PM
Vastuseks Hendriku kommentaarile võiks lisada veel seda, et ka piloodid peaksid avaldama oma arvamust mida annaks lennujuhtimise poole pealt paremini teha ning mida piloodid lennujuhtidelt ootavad. Mis on valupunktid jne.

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Kommentaarid on suletud.