E5 ?

Postitatud 14.juuni 2004 | Postitaja Marika Kulmar
E5 ?
Postitaja ToomasUibo on Esmaspäev, Juuni 14, 2004 – 12:46 PM EET,
Head piloodid, instruktorid ja lennundushuvilised.

Seda kirja siin ajendas mind kirjutama ajakirja E5 (Eluviis) viimases numbris ilmunud lennundusalane artikkel „Karjamaalt, lennukiga!“, kus ka allakirjutanu isik figureerib. Tegemist on tavakodanikule kindlasti toreda ja laheda lugemisega kuid lennundusasjatundja võib nii mõnegi lause üle imestust avaldada. Ja seda põhjendatult.

Vaatamata minu, ajakirjanikule esitatud, palvele selle artikliga kindlasti enne trükki jõudmist tutvuda, nägin kirjutist esmakordselt ajakirja kaante vahel. Rõõm jäi ausalt öeldes minu jaoks üürikeseks. Annan endale aru, et ajakirjaniku poolt ei ole tegemist pahatahtlikkusega vaid lihtsalt selle ala mittetundmisega.
Kuidas muidu näevad trükimusta laused, tsiteerin „eralennukiga eralennuväljalt õhkutõusmiseks pole lennujuhtimist vajagi“ ja „kontrollitavas õhuruumis saab lennata ainult instrumentaallennu reeglitele alludes“. Pooltõed ja valed väited lennundusse kohe kindlasti ei kuulu! (Minu jaoks kurveim osa seisneb selles, et lugejale tundub nagu tuleksid need väärad laused minu suust).
Ja kuidas muidu näeb trükimusta lause, tsiteerin: „Uibo krutib järjekordselt ka
mayday kutsunginumbreid, mida igaks juhuks allpool sõitu jälgivad persoonid on talle ette teatanud“. Tegemist on ju lihtsalt transponderi koodidega, mis lennujuhtimist radaril hõlbustavad. Jah, muuhulgas saab sinna ka mayday koodi kruttida mida aga ükski piloot ei tohi ilma mõjuva põhjuseta teha. Kahjuks võib ajakirjaniku lause-ehitusest välja lugeda nagu oleks just 7700 koodi kruttimisega lennus tegeletud.
Südamel on ka artiklis olev lause nagu oleks minu puhul tegemist kogenud lennuõpetajaga. See pole kaugeltki nii. Tunnen siiralt piinlikust kõikide tõeliselt KOGENUD lennuõpetajate ees ja vabandan sügavalt taolise eksitava info pärast.
Mis on selle jutu moraal? Loomulikult on iga lennundust propageeriv ja positiivselt kajastav artikkel meedias teretulnud. Sellest võidame me kõik, kes lennundusega tegelevad. Samas tuleb aga ajakirjanikeilt tungivamalt nõuda täpsust ja korrektsust esitatud väidete, lausete osas just nii nagu on kombeks ka lennunduses.
E5 on minu ees kirjalikult vabandanud – nüüd olen mina teie ees seda samuti teinud. Hoopis kergem hakkas.

Turvalist lendu teile!

Toomas Uibo

2 kommentaari

Kommentaarid kuuluvad nende postitajale. Meie sisu eest ei vastuta.

Re: E5 ? (Skoor: 0)
Külastaja on 06. 14, 2004 – 06:40 PM
Vaikus oleks hullem. Hea, et ikka kirjutavad.
Aare. GPL

Re: E5 ? (Skoor: 0)
Külastaja on 07. 26, 2004 – 09:24 PM
Sain ka selle artikli lõpuks ära loetud.

Mis põhjustab selle, et ajakirjanikud peaaegu alati meie hobi toimimist valesti mõistavad? Lennuki juhtimine on küllaltki keeruline ja kas peakski seda üritama lahti seletada artikli jaoks, mis lihtsalt tahab näidata, et lendamine on lahe?

Kui on ikkagi otsustatud seletada lahti lennuki juhtimise köögipoolt, siis tuleks üritada keerulisi asju võimalikult lihtsalt seletada. Arvan, et seda kunsti tuleb õppida ja harjutada palju ja tõenäoliselt ka mul. Vaene ajakirjanik saab niigi ületamatult suure hulga uue info omanikuks ja nagu on näha, eksivad nad ka artikli kangelaste tiitlitega (nimetatud kogenud lennuõpetaja, kes on tegelikult algaja lennuõpetaja jms).

See artikkel tõestas, et nõuda artiklit enne avaldamist lugeda, ei aita. Soovitada saab vist uurida ajakirjanikult ta kirjutise eesmärki ja oma jutus püüda olla võimalikult täpne ja seletada asju “lihtsurelikule” võimalikult arusaadavalt. Eks ajakirjanikul võib muidugi olla ebameeldiv, kui ta terves mõistuses kaheldakse ja küsitakse, kas ta ikka sai õigesti aru. 🙂

M.

Kommentaarid on suletud.