Võsast välja!

Postitatud 3.september 2004 | Postitaja Marika Kulmar
Võsast välja!
Postitaja HendrikAgur on Reede, September 03, 2004 – 08:34 PM EET,
EEHL seisukoht on: head piloodid, lennake. Lennake vahelduseks, ärireisile, puhkusele, lennake lõbuks ja tööpingete maandamiseks, lennake sõpradega ja lastega. Aga seaduslikult! Lennundus ON kõrgendatud riskidega seotud ala ja me peame seda arvestama. Selleks on seatud nõuded nii lennumasinatele kui pilootidele. Tänase arutelu teema on motodeltaplaan ja sellega lendamine Eestis.
Fantastiline tunne on lennata motodeltaplaaniga. Pole ju kahtlust. Sa lendad aeglasel kiirusel kauni looduse kohal ja tunned erilist vabenemise tunnet. Naudid elu ja tunned temast rõõmu, mis muud? Vabas õhus, jalgade all ainult jalased ja allpool – metsad-põllud värske heina lõhnaga.
Kui palju? Ilmselt tuhandeid lennutunde on meie võsalenduritel (termin “võsalendur”, antagu andeks, pole siin kirjutises üldsegi halvamaiguline, kui siis ehk vaid nii mõnegi asjaosalise jaoks näppuviibutav hetkeseis tõdemusega, et siit peab edasi liikuma) kogutud ja kuipalju kogemusi… Paraku seni enamjaolt mitteseaduslikult. Dilemma? Nii mõnigi võsalendur võiks oma kogemuste ja teadmiste poolest lennuõpikuid kirjutada aga kui sa ei tunne raadiosidet, pole aimu lennuväljaringi osadest ja teadmised lennureeglitset on vaid dententslikud, siis SA EI SOBI LENDAMA EESTI TAEVASSE…

…sest Sa oled ohuks teistele, Su allajäävetele majadele, inimestele ja iseendale. See on põhjendamatu riski võtmine kaaskodanike turvalisuse arvelt oma isikliku hetkenaudingu nimel ning see on lihtsalt ebaeetiline. Mõelge palun!
Ja ma jätkan. Lennuamet on asunud probleemi lahendama ja tulemuslikult. Mõned aktiivsed motodelta-lennuklubid, kes oma aktiivsuse poolest annavad silmad ette nii suurematelegi purilennuklubidele, on pikkade aastate jooksul pusinud ja arendanud motodelta-koolitust, mis nüüd lõpuks on saamas rööbastele, üle kivide ja kändude, kuid rööbastele. Ning see on väga tervitatav.
Esimesed tulemused on käes, pilootidel pädevused käes ja tuju hea. Kuuldavasti on peatselt, kohe-kohe tulemas neile veel lisa.

Eesti Era- ja Harrastuspilootide Liit soovib visadust ja edu UL-A õpilastele, tulevastele pädevusega motodeltaplaneristidele. Ning seaduskuulekaid kutsume oma ridadesse! Eeskujuks oma vennaskonnale, kuid see on suur, teame-teame!
Ning püüdkem unustada ärilised erihuvid ja nn koolkonnad algajate lennuhuviliste lollitamisel lennundusalase terminoloogia kasutamisega mitteasjatundjatele. Selline käitumine on vastutustundetu. Algaja, inimene tänavalt, kes kuulab tiibadega lennumasina juures, näpp suus, askeldava “lenduri” suust lennunduse teemalist juttu, usub tema iga sõna, sest see tundub nii huvitav ja müstiline. Tagajärjeks võib olla võsalend telefoniposti kõrgusele ja sealt sööst maasse. Seda on olnud, ilma naljata. Ärgem lubagem seda. Iga vastutsutundliku piloodi auasi on algajatele jagada vaid tõest infot ning kui seda ise piisavalt ei vallata, paluge pöörduda huvilistel kasvõi Lennuameti või EEHL poole. Siis on tagatud, et algajad huvilised juhatatakse vähemalt õigele teeotsale (loe: õigetele ja pädevatele UL-A kursustele, mis on seaduslikud ja toimuvad vastavuses kehtestatud nõuetele). Ja veel. Üks promob Rotaxit Põhja-Eestis , teine Burani mootorit Raplas. Kuulge, toimetame mõistlikult, vaid siis on kõigil turvaline, ohutu ja hea lennata.

Õnneks! Lõpuks ometi on motodeltandus väljumas võsast. Selleks tehakse jõupingutusi nii motodeltaplaneristide kui Lennuameti poolt. Ja tänaseks on asi hakanud vilja kandma. On leitud ühine keel ja see on väga tervitatav. EEHL alustas teemaga aasta tagasi Võsalennununduse ümarlauas, tänaseks on esimesi tulemusi. Jõudu kõigile ja toredaid lende!

Ja kui tahate kuulata seoseid lendamise, lennu- ja linnuhinge vahel, minge Riidajale – veteran-piloot Torupilli-Antsu juurde. Tema juba teab vesta, kuidas on nendega lood.
Ning sääsed hambavahele!
Niisiis, 3. septembri seisuga on Eestis neli inimest, kes seda saavad ametlikult teha. NELI! Kui naabrimees kuuri taga siis deltaplaani stardiks põlluservale ajab, võiksid huvi tunda, kas ta on üks neljast. Oma turvalisuse huvides.

ps. teema on kütnud kirgi varemgi ning tõesti, mittetahtes süveneda detailidesse, on praegugi teatud asjaosaliste vahel õhus elektrit. Heameelega kutsuks lepitusele ja keskenduma asjalikule väljaõppele ja toredatele lendudele.
Siinnegi kirjatükk kogub kindlasti kriitikat-vastukaja. Kuid palun, mitte arveteklaarimist. Seda on niigi olnud ning kellele seda vaja? Inimesed, andunud lennundusfanaatikud, kes on olnud “paadunud võsalendurid” aastaid (aastakümneid), on sealt väljumas, kaasas suur kogemustepagas ning mõistlik oleks seda kasutada edaspidi arukalt. Tehkem siis nii!

8 kommentaari

Kommentaarid kuuluvad nende postitajale. Meie sisu eest ei vastuta.

Re: Võsast välja! (Skoor: 0)
Külastaja on 09. 06, 2004 – 08:43 PM
Nüüd tuli ninatark välja. Loeb moraali, kes tohib ja kes ei tohi… Sa Hendrik ise pole deltaga võsa lennunud või? Kui ma ei eksi vist isegi müüd ühte. Motodelta on maamehele ainus odav viis lennata, kellel vähegi tahtmist ja huvi on. Koolitus on kallis ja pole mõtetki õppida kui ma nagunii võsast kaugemale ei kavatsegi lennata. Ma tõesti ei kavatse ona nina sinna toppida kus suured lennukid, lendan oma aia taga ja keda ma siis segan??
Mis siis, et mind hukka mõned mõistavad. elan vaba mees vabal maal.
Võsamees

Re: Re: Võsast välja! (Skoor: 1)
HendrikAgur (hendrik@pilots.ee) on 09. 07, 2004 – 09:55 AM
(Kasutaja info | Saada sõnum) http://www.outdoorexpress.ee
Lugupeetud Võsamees (küll tahaks pöörduda tegelikult kellegi poole, kes ka oma nime julgeb alla kirjutada)
Tõesti, õppimine on vabatahtlik. Eesti Vabariigis on senini kohustuslik üleüldse vaid põhiharidus ja sedagi vaid neile kel kõik korras. Saati pole kellegi mingit kohustust motodeltaplaaniga lendama õppida. Kui aga lendad… mis teha, igaüks vastutab ise oma tegude eest.
Nii ka mina. Ja ma tõesti ei ole iseseisvalt motodeltaga lennanud. Maa peal ruleerinud, käivitanud ja soojendanud, seda küll. Olen osanik oma saatust ootavas motodeltaplaanis Poisk-06, ES-KHK. Kuid… vist õnneks… sain toona õigel ajal erapiloodikusrsustele ja sellega lennupisikut rahuldama hakata. Ning minus jättis see Burani mootori ja tont-teab, kus remonditud tiivaga Poisk eriti kahtlase mulje, mis püsib siiani. Nii see on. Seda ka kindlasti tänu erapiloodi koolitusele, kus selgus enam, mis kuidas ja miks üldse lendab ja õhus püsib. Igaüks teeb omad järeldused.
Tegelikult ütlesin oma kirjatükis kõik ja loodan vaid mõistuse võidukäigule. Emotsioonitseda pole vaja, lennunduses kehtivad füüsikaseadused, mis sisaldavad ka loodusseadusi.
Hendrik

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Re: Võsast välja!(Skoor: 0)
Külastaja on 09. 09, 2004 – 05:28 PM
Tead Võsamees, Hendrikul on täiesti õiged mõtted!!!

Esiteks: kirjuta alla oma nimi! Julgust peab olema!
Teiseks: Kui sa räägid, et ei kavatse oma võsast kaugemale lennata, siis on see täielik jama… Sind haarab lennukirg… ja oledki teise võsamehe võsa kohal kus te rõõmsalt kokku saate…

Ei ole sa ühtegi nii kõva võsamees, et suudad kõikke ISE õppida!!! Koolitust pead saama ka, sest nagu näitab praktikaga, need “kõvad võsamehed” on õppinud ainult juhist liigutama ja, ma ei salga, ka pehmelt maanduma. KUID LENDAMINE POLE AINULT JUHISE LIIGUTAMINE JA MAANDUMINE!!! Lendamine on midagi rohkemat. Ega see, et oskad sujuvalt autoga kohapealt liikuma hakata ja käikke vahetada, ei tee sinust veel autojuhti. Liikluseeskirju peab teadma ja linnsõidu praktikat peab omama ka… Sattudes linna oled mureks nii teistele kui ka endale… Ja sama on ka sinu lendamisega…
Lendan sageli Pärnu ka Kihnu vahet ja olen tihti näinud seal kandis lendamas motodeltat, ka võsalendurit! Kes ta on, ei tea! Ei tea temast keegi, ei lennujuhid ei lennuamet. Aga mis juhjtub siis, kui me temaga halva ilmaga kokku saame, sest lendame tihti mitte kõrgemal kui 180 meetrit? Mis siis saab? See võsalendur on lennanud ka kõrgemal kui meie… Ma ei tea, kas ta üldse teab, kus ta lennata võib, nii et ei tekitaks ohtu teistele… Tema on üksi, meid on 20. Kui ta ei taha mõelda endale, siis mõelgu nenedele 20 inimesele, kes on meie lennukis!!!

Nii kulla Võsamees, ära häbene ja tule võsast välja. Pole see lendamine sugugi nii kallis kui sa arvad. See jutt rahast on lihtsalt õigustus. Lennuklubides saavad lennata ka ÕPILASED ja ÜLIÕPILASED, kellede sissetulek ei ole kindlasti suurem maamehe sissetulekust… Mõtle… ja tule

Jüri Liivamägi, see lendur kes lendab seal Pärnu kandis sellese kollase lennukiga..

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Re: Võsast välja!(Skoor: 0)
Külastaja on 09. 10, 2004 – 12:22 PM
Mnjaa…..
Raha paneb väga palju paika, Jüri! Meile, kellel on kindel ja piisav sissetulek, ei ole see probleemiks sest raha teeb rahulikuks ja raha eest saab ka tulevikus midagi, kui seda raha tulevikus ikka tuleb. Elu ei käi ainult Tallinnas kus raha liigub. Elu käib ka mujal Eestimaal ! Loll mõelda et Eestimaa maakas ei tea lendamist tahta ja neile see võõras asi on. Ja eks sellepärst üritavadki nad ükskõik millega õhku saada, ilma et peaks ennast vaeseks maksma. UL-B praktika tunnid maksavad 35h*1300,-= 45000 krooni. Delta oma ehk vähem. Kuulge mehed, mõelge nüüd reaalselt oma peaga, kui on millega mõelda, kust võtab Eesti maamees 45000 krooni? Meiesugused saavad selle jah 3-4 kuuga kokku, temal aga kulub 3-4 aastat! Ja loomulikult ostab ta enne delta, kui mingi õppe eest niisama ära annab. Ärge unustage, Eesti elatustase on VÄGA madal. Ärge vaadake ainult Tallinnat.
Olin ise võsalendur, ja kui raha poleks, oleks edasi !
Tarmo Tüürimees

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Re: Re: Võsast välja! (Skoor: 1)
MarttiKuldma (martti@lennuklubi.ee) on 09. 10, 2004 – 01:23 PM
(Kasutaja info | Saada sõnum) http://www.lennuklubi.ee
Tarmo,

Ära nüüd liialda. PPL teooriakursuse hind jääb ca 5,000 krooni ringi olenevalt klubist, millele lisandub praktiline lennukoolitus. Motodeltal koolituse (ka ametliku) hind ei ole kindlasti kümnetes tuhandetes, korrektse vormistamise korral saad seda teha ka oma isiklikul motodeltal.

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Re: Re: Võsast välja!(Skoor: 0)
Külastaja on 09. 12, 2004 – 08:41 PM
Tarmo, elan Pärnus ja saan väga hästi aru sellest raha probleemist….

Ja tahan väga,et tee taevaavarustesse oleks kõigil vaba… Olen ise lausa hull selle lendamise järele ja kui ma olin noor, oli mul tõesti võimalus õppida ilma rahata seda. Aga paraku elu on karm…
Kuid see maameess ostab ju delta.. ja KUTSUB KELLEGI AMETLIKULT ÕPETAMA… Tuleb odavam siiski kui ise õppida ja oma ostetud deltat ja ennast pärast parandada…

Ja ikkagi on vaja ÕPPIDA!!! Olen ise ka selle vastu, et sellisest kaunist ja pühast asjast nagu lendamine, on tehtud äri! Aga kahjuks midagi ei ole teha. Seaduste ja reeglite täitmine on üks rahvuskultuuri osadest… See on lendurile kõige tähtsam iseloomu omadus..
Jüri

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Re: Re: Re: Võsast välja!(Skoor: 0)
Külastaja on 09. 14, 2004 – 09:28 AM
Loomulikult olen nõus, et peab õppima, mitte ise katsetama. Loomulikult olen selle poolt, et kõik oleks tehtud distsplineeritult. Ja et oleks raadioside ka mitte kontrollitavas õhuruumis. Sest mul on 2! raadiot ja mul on see võimalik. Aga kui raadiot polnud, mõtlesin ma teistmoodi ! jne.
Kõik võtab aega ja kõik ei mõtle nii nagu meie. Ka meie ei mõtle homme nii nagu eile.

Tarmo Tüürimees

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Re: Re: Re: Re: Võsast välja!(Skoor: 0)
Külastaja on 10. 19, 2004 – 01:37 PM
tre kallid võsalendurid, kes rohkem võsas või teise mehe võsa taga 🙂 …

vaieldamatult on lendamine midagi enamat sellest millega tavaliselt ennast lõbustatakse, kuid see ei õigusta kiusatusi seadustest kõrvale hiilimiseks. selles suhtes jagan küll seisukohta, et sellisel kõrgendatud riskiga alal, kui seda on lennundus, ei ole kuidagi põhjendatud otsida õigustusi ei madalast elatustasemest ega lendamisest kusagil võsa taga, mis justkui võiks vähendada vastutust. no ei vähenda kuidagi.

anyway, kui kellelgi on soovi selle vahva harrastusega tõsiselt tegeleda ning tunneb puudust oma deltast, siis on mul neid pakkuda 2 tükki, mõlemad Itaalia päritolu, komplektsed, üks Rotax 503 teine 447, hind odavamal 60 tuhat kallimal 75 tuhat.
lennulõbu on väikest kulu ja õppimist väärt.

Marco, 50 82 000.

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Kommentaarid on suletud.