Viljandis hukkus purilendur

Postitatud 18.aprill 2005 | Postitaja Marika Kulmar
Viljandis hukkus purilendur
Postitaja HendrikAgur on Esmaspäev, Aprill 18, 2005 – 12:51 PM EET,
Lisatud 18.04.05 MKM kriisireguleerimisosakonna juhataja, lennuõnnetuste uurija Tõnu Aderi esialgne memo Viljandi purilennuki õnnetuse kohta:

16. aprillil kell 15.23 toimus Viljandi lennuväljal lennuõnnetus ühekohalise purilennukiga Kobra, kus hukkus purilennukit piloteerinud 58 aastane piloot, Viljandi Lennuklubi liige.
Õnnetus toimus lennuklubi hooaja esimese purilennupäeva neljandal lennul, kus hukkunud piloot oli tegemas hooja esimest treeninglendu purilennukil Kobra, olles eelnevalt sooritanud kaks lendu kahekohalisel purilennukil Blanik. Lend kestis 33 minutit.

Eelmise hooaja viimase lennu purilennukil Cobra oli piloot teinud 29. augustil.
Lennuklubi juhataja oli õnnetuse toimumise ajal koos ühe teise lennuklubi liikmega sooritamas lendu purilennukil Blanik.
Maalt nägid purilennuki kukkumist üsna lähedalt (umbes 100 meetri kauguselt) pealt purilennukeid pukseerinud lennuki Wilga 35 piloot ja veel üks purilendu küllaltki hästi tundev noormees.
Pealtnägijate selgituste alusel oli Kobra piloot üritanud otsida tõusvaid õhuvoole, kuid kuna tõusvad õhuvoolud (nn termika) olid nõrgad, oli purilennuk juba märgatavalt madalamal lahtihaakimiskõrgusest (600 m) ja sooritamas madalal kõrgusel (umbes 40-30 m) paremasuunalisi spiraale lennuraja 05 otsa juures ja olles ilmselt valmis maanduma. Ootamatult laskis purilenuk nina järsult alla ja põrkus maaga. Purilennuk purunes taastamiskõlbmatuks.
Juurderutanud puksiirlennuki piloot teatas õnnetusest hädaabitelefonil 112.
Kuigi kiirabibrigaad saabus sündmuskohale ilma viivituseta, oli purilennukit piloteerinud piloot selleks ajaks juba surnud saadud vigastustesse.
Lennuklubi juhataja teatas õnnetusest telefoni teel lennuõnnetuste uurijale ja lennuõnnetuse uurija saabus sündmuspaigale kell 16.10. Purilennuki kukkumispaik oli selleks ajaks politsei poolt piiratud ja politseiuurija poolt üle vaadatud.
Võimalike lennuohutusalaste ettepanekute esitamiseks asus õnnetuste põhjuseid välja selgitama Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kriisireguleerimise osakond.
Purilennuki esmasel ülevaatusel mingeid lennuõnnetust põhjustavaid rikkeid ei tuvastatud.
Sündmuse hindamisel on esmapilgul alust eeldada purilennuki sattumist pöörisesse ja ilmne on ka lennuohutusnõuete jäme rikkumine piloodi poolt.

Tõnu Ader
lennuõnnetuste uurija
6256 314

Esialgne uudis, lisatud 16.04.05 kell 17.10:
Täna, laupäeval 16. aprillil kukkus Viljndi lennuvälja kõrvale alla purilennuk Cobra, mida piloteeris purilendur Ville Ilus. Piloot hukkus.
Ville oli kogemustega aktiivne purilendur, Viljandi Lennuklubi ja EEHL liige. Esialgse info põhjal oli tegemist piloodi eksimusega, kuid asjaolusid selgitatakse.
Kolm hukkunud era- ja harrastuspilooti Eestis viimase aasta jooksul on kahetsusväärne ning mõtlemapanevalt suur arv.
EEHL ja Viljandi Lennuklubi avaldavad kaastunnet Ville omastele, langetagem üheskoos pea…

20 kommentaari

Kommentaarid kuuluvad nende postitajale. Meie sisu eest ei vastuta.

Re: Viljandis hukkus purilendur (Skoor: 0)
Külastaja on 04. 17, 2005 – 12:28 PM
Uskumatu mis toimub. Toimub ilmselt see, et ei toimugi midagi. Lennuamet pole eelmise aasta Tapa õnnetusest saati suutnud purilennunduse heaks mitte kriipsugi ära teha. Pole küll teie liige veel aga mulle tundub, et EEHL võiks teha avalduse ja ettepaneku Lennuameti juhtkonna vahetuseks. MKM avab ehk ka oma silmad ja teeb omad järeldused 3 lennundusinimese kaotatud elude nimel. Lennuametisse on vaja tegusaid inimesi mitte jutumehi!
    • Re: Re: Re: Viljandis hukkus purilendur(Skoor: 0)
      Külastaja on 04. 20, 2005 – 04:51 PM
      mis tegelane sa oled et igale kommentaarile sarnaselt vastad. tundub et vaikimine on kuld? aga äkki räägid teistele ka?

      [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

      Re: Re: Re: Viljandis hukkus purilendur(Skoor: 0)
      Külastaja on 04. 22, 2005 – 08:01 PM
      Huvitav kas tõesti lennuametist keegi kaitseb end siinkohal? Selline vaibale kutsumine on stalinistlik igand, mida tänapäevane ametnik ei tohiks endale lubada. Ei le normaalne, et üks lennuameti tähtis tegelane ähvardab avalikult mõnest konkureerivast firmast inimesi nö maha võtta, keelab lennutegevuse, siinkohal, küll purilennutegevuse. Kui hr Porrol oleks austust kõigi Eesto lendajate vastu, astuks ta tagasi, aga vaevalt- äri vajab ajamist, eriti personaalsed huvid.

      [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

  • Re: Re: Viljandis hukkus purilendur(Skoor: 0)
    Külastaja on 04. 17, 2005 – 01:21 PM
    Vähe teemast mööda räägid, tundub, et ei jaga asja. Parem ära räägi

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Viljandis hukkus purilendur (Skoor: 0)
Külastaja on 04. 19, 2005 – 10:06 AM
Kuulsin et Hr Porro lubas kõik eralendurid eksamitele saata ! Huvitav, kuidas see küll distsiplineerib korralikule lendamisele? Vaja oleks just seminare ja lühikursuseid, et varem õpitut värskendada ja uuendada. Aga mitte näpuga vehkida ja kättemaksu himuline olla eksamitega.

    Re: Re: Viljandis hukkus purilendur(Skoor: 0)
    Külastaja on 04. 19, 2005 – 03:01 PM
    muidugi väga normaalne on purilend ära keelata, äkki keelaks porrol autojuhtimise ära, kui ta sellega natuke plekki mõlgib. ja miks üldse on sellise gestaapoliku suhtumisega mees lennuametis, vaja oleks kedagi mõistlikumat

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

    Re: Re: Viljandis hukkus purilendur(Skoor: 0)
    Külastaja on 04. 20, 2005 – 08:44 AM
    Kas ise kohe kuulsid? Või kuulsid kellegi kolmanda käest?

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Viljandis hukkus purilendur (Skoor: 0)
Külastaja on 04. 19, 2005 – 06:07 PM
Eksamid muidugi vajalikud asjad aga õnnetusi need küll ära ei hoia. Peaks hoopis rääkima ohutust lendamisest ja ka mingi lennuõnnetuste ja intsidentide ajalooline kogu oleks vajalik, kus näha, mille vastu on eksitud ja millised olid tagajärjed. Vene ajal ilmusid mingid bülletäänid korrapäraselt, kus üle liidu sündmused kajastust leidsid. Praegu vaid suusõnal, omavahel ja nurga taga, arglikult, et lennuamet ei kuuleks. Aeg oleks EEHL-i lehel või mujal mingi suurem kogu luua, kus oleks ka muu maailma kogemus näha. Kes teeb?
Aare GPL.
      • Re: Re: Viljandis sai surma purilendur(Skoor: 0)
        Külastaja on 04. 21, 2005 – 12:15 PM
        Kui ei ole kindel tunne, siis on ju kõik OK. Probleem tekib siis, kui tunned ennast kindlalt, kuid siiski harjumused on muutunud või ununenud. Tunnen ühte bussijuhti, kellel kulub alati ikka tükk aega, kui ta sõiduautos rooli keeramisega toime tuleb. Sõidab enesekindlalt, kuid kuidagi kandiliselt.

        Mis antud õnnetusse puutub, siis ma kujutan vaatamata vähestele kogemustele ette sellist situatsiooni:
        Joondud välja ja tõmbad piduriklappe, kuid ei midagi. Mis nüüd teha? Lendad üle lennuvälja, lennuk ikka kõrgel. Vähendad kiirust ja üritad kiirelt välja mõelda, mis teha. Kiikad üle õla, jälgid silmanurgast maad ja tekib väike paanika. Otsustad ruttu ümber keerata, kuid unustad jalga anda. Maadligi lihtsalt harjunud pedaale teisel eesmärgil kasutama. Tunned et kallak läheb liiga suureks kiirus kaob, lennuk kisub juba viltu. Viimasel hetkel taipad pöörangusse suruda, kuid siis on juba hilja. Kiirus liiga väike ja jala andmine aitab pöörisele kaasa…

        Ei ole Cobra pidriklapi mehhanismiga tuttav, kuid kas seal ei saa kokku panemisel tekkida mingit probleemi, mida purunenud lennuku juures enam tuvastada ei saa ja mis rippus tiivaga kah ei avaldunud.

        Kusjuures sellist asja on algajatega blanikul ette tulnud, et piduriklapi asemel tõmmatakse tagatiivad välja. Eriti kevadel. Need võivad kergelt ülal kirjeldatud situatsiooni sattuda. Seega oleks kasulik alati kevadeti protseduurireeglid üle korrata, et mis teha, kui pidruiklapid ei avane.
        Hendrik

        [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

    • Re: Viljandis sai surma purilendur(Skoor: 0)
      Külastaja on 04. 20, 2005 – 09:05 PM
      Kui olukorra hindamiseks ei jää piisavalt aega, siis võib kergesti teha ka vale liigutuse. Ja eks proovi kasvõi peale 8-kuulist pausi jälle autoga sõita – ei ole just eriti kindel tunne, või kuidas?

      [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

  • Re: Re: Viljandis hukkus purilendur (Skoor: 1)
    VillemAlango (villem@skydive.ee) on 04. 20, 2005 – 09:01 AM
    (Kasutaja info | Saada sõnum) http://www.zone.ee/tagahoov/
    Väga korralik lennuõnnetuste andmebaas asub: [url][u]http://www.ntsb.gov/ntsb/query.asp[/u][/url].
    =villem=

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

    Re: Re: Viljandis hukkus purilendur(Skoor: 0)
    Külastaja on 04. 20, 2005 – 10:34 AM
    Baasist üksi on vähe abi. sellest tuleb ka mingeid järeldusi teha.

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

    Viljandis sai surma purilendur(Skoor: 0)
    Külastaja on 04. 20, 2005 – 06:49 PM
    Kuid mis põhjus oli sellel, et Ville sooritas keelatud manöövri?
    Lennuohutusreeglid küll on aga neid ei saa ju jälgida mingi inimene iga eesti lennuvälja juures. Tuleb lenduril soov, teeb ta võibolla isegi sellist asja, mida ei tohiks teha:::

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Viljandis hukkus purilendur (Skoor: 0)
Külastaja on 04. 20, 2005 – 09:28 PM
Loen huviga, et Lennuameti juhtkond oleks vaja välja vahetada ja üldse on Lennuametisse tegusaid inimesi vaja. Ise olen ka arvamusel, et Lennuametisse on tegusaid inimesi tarvis ja samas ka selliseid kellel oleks olemas eelnev pikaajaline töökogemus lennunduses. Neid pikaajalise lennunduskogemusega inimesi on kahjuks veel vähe Lennuametis. Minu arusaamise järgi on põhjus üsna lihtne – Lennuameti rahastamisel on teatud piirid ja väga vähesed on nõus seal entusiasmist töötama (Porro on seal üks nendest; ma arvan, et mõnes teises ettevõttes oleks tal suurem sissetulek).
Kui Teil siin on näiteks tuttavaid tegusaid Boeingu kapteneid, kogenud lennujuhte või mehhaanikuid, kellel on ka mõningane paberimäärimise kogemus ja tuline soov minna Lennuametisse tööle, siis ma olen üsna kindel, et Lennuamet lööb rõõmust kaht kätt kokku, kui Te nende kontaktandmed neile annaksite.
Aga niisama plõksida, ilma mingit lahendust pakkumata, oskan mina ka.

Lugupidamisega,
kaaslendaja

Re: Viljandis hukkus purilendur (Skoor: 0)
Külastaja on 04. 21, 2005 – 07:41 AM
Hendrik ja teised EEHL juhatusest.
Teen ettepaneku teile, et teeksite kiirelt erakorralise seminari Tallinnas, kuhu tuleksid kõik eralendurid. Teemaks Viljandis juhtunu , lennuohutus ja lennudistsipliin. Ja mitte mingit ümargust juttu ajades et nii ei tohi ja pole ilus, vaid ikka detailselt, nii nagu lennunduses kõik liigutused peavad olema ! Kõva vestlus on DELFI lehel. See on vaja teha silmast silma! Mis arvate ?
Tarmo Tüürimees
    • Re: Re: Re: Viljandis hukkus purilendur(Skoor: 0)
      Külastaja on 04. 21, 2005 – 10:54 AM
      Olgu. Võrumaa sobib kah. Mul esivanemad sealt pärit. Aga et oleks siga vardas ja õlut tünnis !

      [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

  • Re: Re: Viljandis hukkus purilendur(Skoor: 0)
    Külastaja on 04. 21, 2005 – 09:28 AM
    võiks teha jah, aga mitte jälle Tallinnas. Ega ainult Tallinnas lendajad ole. Mõelge Võrumaa meeste peale ikka ka.

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Viljandis hukkus purilendur (Skoor: 0)
Külastaja on 04. 22, 2005 – 10:06 AM
Jälle inimene kaotas võitluse loodusjõudude vastu. Sel aastal tegi otsa lahti purilendur. Kahju.

***

Kui õnnetuse tegelik põhjus on sama, mis on õnnetuse lõplik arvatav põhjus, mis on sama kui õnnetuse esialgne arvatav põhjus, mis on piloodi viga (“lennuohutusnõuete jäme rikkumine piloodi poolt”), siis saame õppust võtta ainult selles, mida viimatisel seminaril ütles Avo Luuk lennuks valmisoleku kohta: “ei kavatse reegleid eirata”. Arvan, et seminari saaks korraldada alles siis, kui on olemas vähemalt lõplik arvatav õnnetuse põhjus. Õnnetuste põhjuste kajastamisel peaks minema detailsemaks kui “lennuohutusnõuete jäme rikkumine piloodi poolt” ka nende intsidentide kohta, mille kohta eraldi aruannet ei avaldada. Võib juhtuda, et tegelikku õnnetuse põhjust teada ei saagi. Liiga vähe tõendeid on – 2 õnnetust pealt näinud inimest maa peal ja 2 inimest lennukis õhus ning katkine purilennuk.

***

Lisaks seminaride korraldamisele tuleb pilotsi veebisaidis avaldada õpetlikke materjale (minu eeskujuks on aopa.org). Igaüks saab siis neid materjale vaadata talle endale sobivast kohast ja talle endale sobival ajal. Kuid nende materjalidega on nii, et kes on võimeline kirjutama, neil pole aega, ja kes kirjutavad, neil ei tule hästi välja (mõtlen siin ennast ja artiklit lennuplaani plangist, mille kohta Marika Kisand ja Helen Reinhold ütlesid, et 1) väikelennukite õppelennu kohta ei pea kirjutama väljale nr 8 lennu liik juurde X, vaid ikka G nagu alati; 2) marsruudipunkte ei pea ise juurde leiutama ja koordinaatidega neid kirjutama, et nad paikneks 30-60 minuti lennuaja kaugusel üksteisest. Kaks asja oli veel, aga mul juba meelest läinud).

Marika Mitte Lennujuht

Re: Re: Viljandis hukkus purilendur(Skoor: 0)
Külastaja on 04. 22, 2005 – 02:32 PM
mitte loodusjõudude vaid loodusseaduste vastu eksimine

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Re: Viljandis hukkus purilendur(Skoor: 0)
Külastaja on 04. 22, 2005 – 09:32 PM
PS.
Ma ei ole endale seda õigust võtnud, et kellegi kirjatükkidele hindeid paneks. Kui hästi meenutad, siis ütlesin, et pole Sinu loosse lennuplaanidest jõudnud süveneda ja seega kui pole lugenud, siis ei saa ka arvamust avaldada. Kas pole nii?

Marika Kisand

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Kommentaarid on suletud.