Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville

Postitatud 23.aprill 2005 | Postitaja Marika Kulmar
Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville
Postitaja MarikaKisand on Laupäev, Aprill 23, 2005 – 01:26 PM EET,
Isusin kaua aega valge lehe ees ja mõtlesin kuidas alustada. Ei taha kellegi aega kulutada emotsionaalsete või kulunud fraasidega, mida küll tihti ütleme – nende sisu lõpuni mõistmata. Ei ole mul õigust kellegi üle kohut mõista. Ei istunud ma koos Andrese, Peedu või Villega ühes lennukis, et julgeks öelda – nemad on kõiges süüdi. Ei võta ma neist kellegi nime suhu kui „reeglite rikkujad“ ega hirmuta kedagi nende eeskujuga.
Andresest on mul palju mälestusi, kuna tema purilennukoolituses sai osaletud ja hiljem erapiloodi kursusel raadiosidet õpetatud. Minu silmis oli ta üks töökas poiss, kes suhtus lendamisse ja oma õpingutesse tõsiselt ja analüüsivalt.

Tema abivalmidus, asjalik suhtumine oma tegemistes, alati positiivne rahulik olek on see mida tahaks teistelegi eeskujuks tuua. Võib olla ma eksin, kuid ei usu tänase päevani, et see mis juhtus oli Andrese põhjustatud. Mees käis lendamas klubis, et koguda tunde mis aitaksid tal vähendada tema erapiloodi õpinguteks vajalike lennutunde. Ei tea, kas siis peale paarikümneminutilist lendu, viletsa termika-ilmaga tõesti innustas miski nii mehele kui masinale nö. „ülejõu käivate“ vigurlennuelementide sooritamist? Võib-olla oli põhjus siiski tehnilist laadi? Aga seda versiooni vist palju kaalutud polegi. Kuulsin vaid et rususid võimalike mõrade suhtes sabas ei uuritudki, Tsehhist tehasest spetsialiste ei kutsutudki uurimiskomisjonis osalema, kuigi lubati… Äkki läks uurimiskomisjon hoopis mööda lihtsamat teed? See on küsimus mis jääbki mind painama ja paneb lootma, et lõpuks tegelike põhjusteni jõudmine ei nõua veel mõnd ohvrit, veel kedagi meist…
Küll võiksin tulevikus oma õpilastele sellest juhtumist õpetuseks öelda: suhtuge veelgi tõsisemalt oma lennumasina ülevaatusesse, ärge unustage langevarju karabiini kinnitamast kui lähete lendama ning kasutage oma mittelendamise aega lennuväljal kas või kord kuus selleks et istuda purjekas ja mõelda tegutsemisele eriolukorras. Olukorras, kus on tarvis kiiresti purilennukist evakueeruda ja harjutage seda, nii nagu tehti paljukirutud „veneajal ja käsu peale“.

Peedu oli üks esimene erapiloodiõpilane, kellele sai raadiosidet õpetatud ja keda lennukil lendama õpetas Jüri. Peedust jääb mul alatiseks meelde see, kuidas ta oma inglise keele õpinguid alustas just inglise keelse raadioside õppimisega. Pikki tunde sai koos temaga Tartu tornis istutud, seltsiks konspektid-skeemid ja harjutatud kuni asi selgeks sai. Lihtne abivalmis inimene, kes alati sind nähes oma kohtumisrõõmu väljendades suutis su päeva muuta helgemaks. Pisut hulljulgust temas oli, aga usute või mitte, iga kord kui tal miskit viltu läks, tuli ja rääkis sellest, murekorts otsa-ees, alustades juttu sõnadega „Ai pagan, nüüd ma tegin küll halvasti“. Istusime, rääkisime, arutasime mis valesti võis olla ja kus viga tehtud ning usun siiralt, et sellest oli nii mõnigi kord kasu ja mõnigi õigustamata risk jäi võtmata, aga mitte vist kõik… Ei tea ma ka kas Peedu oli oma viimasel lennul süüdi, et see just nii lõppes. Pole minu õigus seda väita.
Küll aga selle juhtumi võimalikke põhjusi analüüsides püüan veelgi rõhutada, kui oluline on mõningate protseduuride tundmise kõrval ka nende järgimine, on see seotud siis elementaarsete lennureeglitega või lennu ettevalmistamise põhimõtetega.

Ville käis Ridalis mõned korrad minu tundides, tegi edukalt eksami ja hiljem trehvasime mõningatel lennundusüritustel. Kahjuks, enamus mis temast tean põhineb artiklitel mis nüüd lehes ilmunud. Ei teadnudki, sellises eas riskantse alaga tegelema hakkamine oli tegelikult juba pikaajalise unistuse täideviimine. Sellist sihikindlust tasub eeskujuks tuua küll. Mis siis valesti läks? Oli see siis oma võimete teadlik ülehindamine või lihtsalt üks saatuslik valearvestus, millele järgnes segadus mõtetes edasise tegutsemise osas ja lõpuks juhuslik vale otsus. Pole minu õigus seda otsustada.
Küll siingi on juhtumist endast õppida ja ehk isegi kõige rohkem neil, kes teisi õpetavad. Ehk tasub mõelda millised eeskujud me ise oleme? Kas oma kogemuste juures teadlikult teinekord riske võttes ja kõrvalvaatajate silmis „ässa“ mängides, ei anna me mitte kehva eeskuju, ma ütleks nüüd, et „hirmutavat eeskuju“. Tahavad ju ikka õpilased olla ühel päeval sama osavad ja osavamadki kui nende õpetajad, kas see on aga tegelik eesmärk. Ma tooks oma kogemustest siin aastatetaguse näite, kus ühel nendest paljudest võrratutest termika-lennupäevadest, lendasin ühe õpilasega ja kui meie harjutuse aeg sai täis, siis enne laskumise alustamist, võtsin juhtimise üle ja tegin kaks sõlme – eelkõige iseenda jaoks ja ka õpilasele rõõmuks – nii ma arvasin. Järgmisel päeval tuli see sama poiss, purilennuõpik peos minu juurde ja küsis, et millisest vigurlennuelemendist tema võiks alustada… Ma olin jahmunud ja vaatamata pikale selgitustööle, kõikidest võimalikest ohtudest ja riskidest rääkimisele, kuulsin et mõned nädalad hiljem need sõlmed ikka ära tehti. Kui tol korral oleks midagi juhtunud, oleks süüdistada olnud vaid mind. Kuigi ma hinges tundsin, et see poiss minu usaldust kuritarvitas, olin olnud ma siiski „hirmutavaks eeskujuks“. Sellistel hetkedel tunned valusalt milline on tegelikult õpetaja vastutus. Mõelge selle üle.

Otsige neid „hirmutavaid eeskujusid“ pigem elavate seast. Kui palju on tegelikult võetud õigustamata, ütleks „õnneks õnneliku lõpuga“ riske, millest vaid nö „legendid“ liiguvad? Kas kõik kommenteerijad saavad siinkohal selja sirgeks lüüa ja öelda, et peale Peedu „eeskuju“ pole kunagi teadlikult kehva ilmaga väljalennatud või öösel pimedale lennuväljale maandutud, paludes kohalikul külamehel autotuledega raja otsas tuld näidata? Millest need eeskujud Peedu omast vähem hirmutavamad on? Või kui palju omi „paturegistreid“ sirvides on meil õigus nende kolme mehe tegude üle otsustada? Võib olla pole mul õigust nii julmalt end väljendada ja ega ma seda kerge südamega teegi … Moraali lugemine ei aita midagi, nagu näha. Nii nagu üks minu poolt väga lugupeetud ja lennunduses kogenud inimene hiljuti ütles, põhjus on pigem lennunduskultuuri puudumises ja tal on õigus, sest….
Delfist viimase õnnetuse kommentaare lugedes tuli masendus peale. Mõte, sellest et enamus nendest inimestest võiksid olla ise lennundusega seotud…
Ajal ja kohas kus ehk oleks õige pea langetada, toeks olla hea sõnaga ja meenutusega nendele, keda see kaotus kõige valusamalt puudutas, kelle elusid muutis … Vaikida hetkeks, vaadata iseenesesse ja mõelda tõsiasjale, et keegi meist pole haavamatu ega eksimatu.
Seda anonüümset soppa oli häbi lugeda. Tahaks küll end petta ja uskuda, et niimoodi demokraatlikus maailmas inimesed vabastavad end šokist põhjustatud pingetest…
Mul on kahju, kui need kommentaarid kellelegi haiget tegid.

Piloodi aukoodeks koos 10 manitsusega, sai tehtud juba Liidu loomise ajal, kuid jäi ilma heakskiiduta või unustati ja avalikkuse ette ei jõudnudki. Ehk oli liiga omast ajast ees. Loodan, et tolm nendelt 10 lihtsalt tõelt pühitakse ja et nad ei jääks kõlavateks sõnadeks vaid igaüks leiaks endale kas või ühe rea, mille nimel püüda.

Me kõik teeme vigu ja nii kaua kui me suudame neid tunnistada, nendest õppida ja neid juba teadlikult vältida, nii kaua on olemas meis ka see häirekell, mis manitseb ettevaatusele.

Marika Kisand

33 kommentaari

Kommentaarid kuuluvad nende postitajale. Meie sisu eest ei vastuta.

Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville (Skoor: 0)
Külastaja on 04. 23, 2005 – 10:46 PM
2003.a. varakevadel arutasime enne lennuhooaja algust Einariga mitmeid asju ja muu hulgas läks jutt ka õnnetuste peale purilennus (ilmselt mingi mujal maailmas toimunud matsuga). Ja ühel hetkel rabas teadmine, et see, et meil polnud siis ca. 10 aastat purilennus ühtegi õnnetust olnud, on lihtsalt õnnelik juhus. Et Eestis ei tehta mitte midagi kardinaalselt paremini kui läänes tehakse, et me võiksime öelda: “õnnetusi on meil vähe sest…”. Ja siis tekkis õõvastav tunne, et nii see igavesti kesta ei saa.

Suurema purilennutraditsiooniga maades juhtub õnnetusi igal aastal. Eelmisel aastal kukkus Inglismaal langevarjur lendaval purilennukil tiiva küljest. Varem väntas Ameerikas jalgratuur maanduva purilennuki ette. Põrgatakse õhus kokku, kukutakse pöörisega vastu maad, rebitakse tiibu küljest ja lennatakse vastu mägesid. Hukka on saanud nii maailmameistreid kui algajaid.

Ja ikka kuulen ma üha-ja-üha sedasama lolli juttu, et ohtlikum on sõit lennuväljale kui lendamine. Ohutus lennunduses algab ikkagi endale tunnistamisest – ohutut lendamist pole olemas. On olemas ainult tegevused, mida saab teha ohu minimeerimiseks. Tegevused, millised lennundus on õppinud selgeks saja aastaga, miljonite lennutundudega ja tuhandete pilootide elude hinnaga. Ja kui need jäetakse kõrvale ja unehõlma järgneb omal nahal õppimine.

Kui nüüd üritatakse kõiki uuesti eksamitele saata, siis minul tekib tõsine kahtlus otsustajate mõtlemisvõimes. Kas keegi tõesti usub oma suures naiivsuses, et “poiste” poolne parem lennundusseaduse ja lennureeglite tundmine oleks need õnnetused ära hoidnud??? Mina olen veendunud, et ei. Pigem on eksamile saatmise mõtte juures tegu alateadliku sooviga lendajaid karistada selle eest, et “jälle varustasite mind ühe õnnetusega.”

Mina olen veendunud, et asjade muust maailmast paremini tegemiseks tuleb neid TEHAGI PAREMINI. Ehk siis tuleb tegeleda ohutuse teemaga klubide siseselt väga põhjalikult. Ja Lennuamet peaks siin just metodoloogiate, protseduuride ja teooria koha pealt teed näitama. Sest ainult lennuväljal (ja mitte eksamisaalis) on võimalik leida üles potentsiaalsed “lennukilõhkujad” (et mitte hullemini öelda). Tihti on ju tegu instruktori sisetundega ja formaalselt ei viita sellisele ohule miski.
Minu unistus on see, et me võiksime ühel päeval öelda: “Jah, meil on selja taga 10 lennutihedat aastat õnnetustevaba purilendu selle pärast, et me teeme ohutuse asja paremini kui mujal maailmas”. Praegu paistab kahjuks asi kiskuvat sinna suunda, et meil on 10 aasta pärast selja taga igaühel 10 eksamit, aga on ka seljataga kurbi arutelusid stiilis “miks see nii pidi minema”.

Kaido, kes on mures Eesti purilennu tuleviku pärast.

                • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville (Skoor: 1)
                  MeelisPang (carsec@hot.ee) on 04. 25, 2005 – 07:29 PM
                  (Kasutaja info | Saada sõnum) http://www.hot.ee/carsec
                  See mittelubamine kehtib nende kodanike suhtes,kes kohe-kohe hakkavad eksamit sooritama.Ei usu eriti,et nad hakkavad piirama inimeste endi jaoks teostatavat teadmiste kontrolli.Samas-mine neid tea….

                  [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
                Külastaja on 04. 25, 2005 – 05:15 PM
                Hästi usud? Ega tegelikult ei taheta enam arvuti taha lasta küll.Lennuameti poolt on pandud piirangud kui mitu korda lubatakse arvutit kasutada.

                [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

            • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville (Skoor: 1)
              MeelisPang (carsec@hot.ee) on 04. 24, 2005 – 10:09 PM
              (Kasutaja info | Saada sõnum) http://www.hot.ee/carsec
              Usun,et kui Lennuametisse minna ja ära seletada,et tahad lihtsalt oma teadmisi värskendada/kontrollida ei keela seda keegi.Ega arvuti pole ju ainult eksamite sooritamiseks.

              [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

                • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
                  Külastaja on 04. 26, 2005 – 03:21 PM
                  See on ka plaanis. Aga see ei peaks teps mitte nii olema, et lennuohutuse alased initsiatiivid tulevad alt.

                  [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
                Külastaja on 04. 26, 2005 – 11:53 AM
                Täitsa nõus, süsteemse tegutsemise osas.

                [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

                Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
                Külastaja on 04. 26, 2005 – 12:10 PM
                Keegi ei ole rääkinud igaühe vastutada jätmisest ( kuigi vastutama peab nagunii igaüks ise oma tegude eest). Teemat on arendatud teemal- hakka härjal sarvist st. paku ISE välja plaan/ programm lennuohutuse tõstmise eesmärgil, mitte ära oota, et keegi seda ülaltpoolt juurutama hakkab.
                Monika

                [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

            • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
              Külastaja on 04. 26, 2005 – 10:34 AM
              Kui me jätame lennuohutuse igaühe enda vastutada, siis me jäämegi asjade paranemist ootama.

              Keegi ei oota mingit imeprogrammi. Oodatakse süsteemset tegutsemist aga seda ei ole.

              [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

          • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
            Külastaja on 04. 24, 2005 – 07:07 PM
            Juriidilisest küljest- seadusandlus, mitte ametniku suva määrab, kes, millal ja milliseid eksameid peab sooritama.
            Emotsionaalsest küljest- need lendajad, kes lendavad korralikult, hoiavad tehnikat, maksavad järjest kasvavaid kulutusi kütusele, hooldusele, kindlustusele… võtavad seda kui kollektiivset karistust. Seega tekib trots ja lõhe lennuameti ning lendajate vahel suureneb veelgi.
            Positiivseid tulemusi võib saavutada vaid koostöös, ühiselt köit vedades, mitte parunihärra moodi kärkides.
            Muuseas, võimalust mälu värskendamiseks ja enesekontrolliks eksamiarvutit kasutada minu andmetel enam ei ole.

            [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

            Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
            Külastaja on 04. 25, 2005 – 04:51 PM
            Kust on võetud, et kõik saadetakse eksamitele?
            Olen küll kuulnud, et purilennunduses tuleks sisse viia kord, et enne hooaega või kui lendamisest on pikk aeg möödas, tuleb teha kontroll-lend klubi kontrollijaga. Lennufirmades kontrollitakse piloote iga 6-kuu tagant, miks peavad klubipiloodid ennast paremaks? Mina läheksin peale pikka vahet küll palju kergema südamega lendama, kui kogenum piloot on mind enne üle vaadanud. Ei usu ühtegi pilooti, kellele ei mõjuks lendude vaheline paus.
            Soovitan kõigile, kes pole pikka aega lennanud, võtke esimesele lennule kaasa kogenum piloot. Kuigi reeglite järgi pole see nõutud.

            [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

            Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
            Külastaja on 04. 26, 2005 – 09:51 AM
            Lugupeetud kommenteerija “Nõus,nõus…”
            Iga asja teadvustamine algab inimesest enesest. Ei maksa oodata, et keegi kusagil teeb/mõtleb/juurutab mingit imeprogrammi lennuohutuse tõstmiseks. Endal tuleb härjal sarvist haarata ja teisigi kaasa võtta. Ainult nii saab midagi ka muudetud ning võibolla isegi õpitud.
            Monika

            [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

        • Re: Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
          Külastaja on 04. 24, 2005 – 02:06 PM
          Nõus, nõus, nõus, nõus, nõus!

          Aga mis saab pärast eksameid? Elu näitab, et praeguse kaadri juures asi nende korduseksamitega piirdubki.

          Mis on väikelennunduses pärast eelmise aasta kahte matsu muutunud? Miks oodati veel ühte surma, et liigutama hakata? Miks ei ole tulnud ühtegi ideed, kuidas väikelennunduse olukorda ohutuse vallas parandada? Käime kõik eksamil ära ja siis? Mis edasi saab? Ma olen üsna veendunud, et Porro&Co.-l positiivset programmi pole ja kui eelmise aasta paukude peale seda sealt ei tulnud, siis ei tule ka sel aastal. Sest nad lihtsalt ei oska teisiti. Kõik eksamile ja korras. On ikka?

          Ma usun, et sa Marika ei ürita väita, et eksamitele saatmine lahendab paugust kõik ohutusprobleemid väikelennunduses. Minu väide polegi see, et eksamid oleksid pahad.
          Minu väide on see, et kamp, kes on asjade eest vastutama pandud eksamitest kaugemale ei näe ja see jääb ainsaks lahenduseks.

          [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

      • Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
        Külastaja on 04. 24, 2005 – 12:02 PM
        Kusagilt peab ju alustama.
        “Flying is the discipline, knowledges attitude” – samuti Ameerikast, Oshkosh Airventure -ürituselt. Üks suurimaid erapilootidele mõeldud iga-aastane üritusi maailmas.
        Igasugust analüüsimist teevad teadmised lihtsamaks.

        Marika Kisand

        [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

    • Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
      Külastaja on 04. 24, 2005 – 11:43 AM
      Ei ole minugi arvates eksamid halvad asjad, aga minu arvates on antud puhul fookus on vale koha peal. Ameeriklastel on üks tore ütlus, mis mulle meeldib: “If money is the issue, deal with the money”

      Kui ohutus on probleem, tuleb tegeleda ohutusega. Kogu kamba eksamitele saatmine ei lahenda probleemi. See on päevselge igale, kes vähegi analüütilist mõtlemisvõimet omab.

      [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

  • Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
    Külastaja on 04. 24, 2005 – 10:52 AM
    Tahaks siinkohal mõtlemiseks tuua ühe mind alati innustava ütluse, mida mõned aastaid tagasi kuulsin:
    LENDAMINE ON DISTSIPLIIN – TEADMISED LENDAMISEST NÄITAVAD SUHTUMIST SELLESSE.

    Mina olen nõus eksamite või teadmite kontrolliga alati, see on ikka ja jälle stiimuliks õpitut üle korrata. Ei maksaks sellesse nii paranoiliselt suhtuda. Ja kui me kõike teame ja oskame enda meelest, siis mis meil karta on?

    Marika Kisand

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville (Skoor: 0)
Külastaja on 04. 24, 2005 – 10:12 PM
Jah, kes meist poleks kuulnud lugusid ja legende lendamistest mida täna õnneks naljaga pooleks rääkida võib. Lugude “kangelasteks” on ka täna väga suurte kogemustega ja tunnustatud ametipiloote. Neid lendab erinevates firmades, õpetab Kolledzis teisi ja istub ka Lennuameti kabinettides. Pole pilooti, kes võiks end ingliks pidada. Kõigil on oma paturegister. Enda, ca 100 lennutunni juures on ka väiksemat juhtunud aga see on kogenematusest tulnud valearvestused. Paber on siiski täna puhtana seisnud (ptüi-ptüi-ptüi). Eks me kõik põe need asjad omamoodi läbi. Vanemad lendajad ehk oskavad täna õigemini karta, kui nooremad. Samas kuulsin paar päeva tagasi Lennukolledzi Cessna kõvast jäätumisest sel talvel. Oli ime, et üldse Tartu jõuti. Pealtnägijate sõnul alustati VFR õppelendu VÄGA halbades ilmastikutingimustes. Saab näha kas selline asi mahub järgmise aasta lennuohutuse kokkuvõttesse. Vaevalt küll sest meil Eestis on kahjuks osad teistest võrdsemad. Mis sa ikka omasid peedistad. Kui oleks olnud tegu n.ö. vastasleeri mehega siis oleks Lennuamet ta ammu keskväljakul avalikult võlla tõmmanud. Selline kahepalgelisus ongi kõige kohutavam lennuohutust ohustav tegevus. Kahjuks pole seal ametkonnas erapooletuid inimesi. Aetakse vaid omakasupüüdlikku poliitikat. 3 hukkunut inimest ühe aasta sees paneb nii meile kes me lendame kui ka Lennuametile enda tööle hinde. Kuna saabub ükskord Eestisse see aeg kus kõik saavad koos tõsiselt eralennundust arendada ja turvalisemaks muuta? Harrastuspiloodid kuulevad ainult sõimu ja räuskamist Lennuametist ja sellises halvas ning pingelises õhkkonnas ei hakkagi kunagi midagi paremuse poole liikuma. Selles olen kohe päris kindel.
    • Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
      Külastaja on 04. 25, 2005 – 06:52 AM
      IFR lennud on küll lubatud pilves, kuid mitte jäätõrjesüsteemita lennukil jäätumistingimustes. Kui fakt vastab tõele, oli tegemist instruktoripoolse jämeda rikkumise ja ohuolukorra tekitamisega.

      [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

      Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
      Külastaja on 04. 25, 2005 – 07:30 AM
      Nonii. Millised kommentaarid on “nagu Delfi geeniustel” ja milliste väidetega neis sa ei ole nõus. Niisama lahmida ja silte kleepida oskab igaüks.

      [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

        • Re: Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
          Külastaja on 04. 26, 2005 – 12:18 PM
          Lugupeetud tundmatu, kes ikka ei julge oma nime kirjutada…. Mina ju ei karda!

          Selleks, et seda enam ei juhtuks, palungi teada selle mehe kohta: kuupäev, aeg ja lennuk. See ei ole mitte selle mehe karistamiseks (meie firmas puudub selline lähenemine!) vaid selgitamiseks – oli see nii ja miks… Või oli see hoopis mõne õpilase hooplemine hiljem: vaata kui kõva mees ma olin!
          Saa aru… kui see inimene on sulle väga tähtis, siis hoia teda ja selgita mis siis oli…
          Ära karda, sinu julgus ei aja midagi hullemaks… see parandaks ainult meie lennuohutust…
          Kui aga asi on lihtsa poriloopimisega… siis parem kui sa ei oleks neid ridu kirjutanud…

          Jüri Liivamägi

          [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

      • Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
        Külastaja on 04. 26, 2005 – 09:42 AM
        Kallid Jürid ja Marid!
        Mulle on lihtsalt see inimene väga tähtis siin elus kes seal jäätunud lennukis istus. Kui nüüd julgusest juttu tuli siis vaadake enne oma koduõuel ringi ja küsige kui julge oli see mees, kes jäätumistingimustes lendas. Ja kui julge ta peaks olema, et sellest rääkida jne jne. Minu julgus ajaks asja paljudele veel halvemasse seisu. Vabandan siiralt, et olen Teid üldse teemaga tüüdanud. Aga ma palun, et seda kunagi ei juhtuks enam.
        Tänan tähelepanu eest.

        Kõike head ja hüvasti

        [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

    • Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
      Külastaja on 04. 25, 2005 – 01:48 PM
      Tead, kui mõni VFR-plaaniga Cessna oleks “pilve tõmmanud”, oleks sellest ka lennuliikluses vastav ettekanne olemas olnud. Cessna-tüüpi lennukitega on Tallinnas nii pilvedes kui väljapool pilvi IFR-treeninguid tehtud küllalt. Ja on prognoositud või teatatud jäätumistingimuste korral ka mitte ainult IFR vaid ja VFR-lende tühistatud.
      Huvitav, mis meetodit sa kasutasid tanklapüti juures maas olles “täitsa-olemas-olevate” jäätusmistingimuste kindlakstegemiseks? Igal juhul on Jüri Liivamägi vägagi huvitatud sinu väidetest. Anonüümne teadjamees, kui julgust tsipa leiad, siis võta temaga ühendust ja räägi palun sellest “jääraiumisest”.

      Ma ei kirjutanud seda lugu mitte selleks, et anonüümne delfi-sõprade klubi jälle kirgi üles kütta oma laimuga saaks. Kahju, et te minu mõttest aru ei saanud.
      Kahju

      Marika Kisand

      [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

      Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
      Külastaja on 04. 25, 2005 – 03:06 PM
      Lugupeetud Külstaja, kes kardab avaldada oma nime.

      Nagu sa juba märkisid, ei olnud tegmist Tartu Lennukolledzi lennukiga… Lennukolledzi pilootide lennupraktikat teostab Pakker Avio Lennukool (FTO) ja ilmselt sinu väite järgi kuulus see lennuk meile…

      Kuna meie firmas on erilist tähelepanu pööratud lennuohutusele ja iga väiksemgi lennuvahejuhtum või lennureeglitest kõrvalekaldumine fikseeritakse, teostatakse sisejuurdlus ja juhtumi analüüs, siis lähtuvalt sellest teatan:
      1. Pakker Avio Lennukoolis pole fikseeeritud 2005. aastal mitte ühtegi lennueeskirjade rikkumist seoses lennualustamise ja jätkamisega mittevastates ilmastiku tigimustes.
      2. Kui sul on informatsiooni sellise lennu teostamise kohta, siis tagamakse meie firma lennuohutuse programmi pidevat täitmist, palun koheselt informeerida mind toimunud lennust (kuupäev, kellaaeg, ilmastilu tingimused, rikkumise kirjeldus ja rikkunud lennuki registreerimistähis) aadressil: jliivamagi@hot.ee.
      3. Oleks kena kui sul oleks julgust kirjutada igale oma artiklile ka alla oma nimi. Lenduri julgus ei tähenda riskantsete manöövrite sooritamist ega riskimist. Julgus on oma sõnade eest vastutamine. Kui sa aga jätkad samas vaimus, siis muutub meie neti lehekülg Delfi kommentaaride taoliseks “peldiku seinaks”!

      Jään vastust ootama.

      Lugupidamisega Jüri Liivamägi, Pakker Avio Lennukooli (FTO) Koolituse juht ja Lennutegevuse juhataja

      [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

  • Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
    Külastaja on 04. 24, 2005 – 11:49 PM
    Marikale aitäh hea artikli eest.
    Aga kommentaarid on osad küll nagu delfi geeniustel.
    Paar faktiviga sul jutus. Lennukolledzil pole ühtegi lennukit. Talvel ei sooritatud minu teada Lennukolledzi õpilastega eriti VFR lende, küll aga IFR lende. Ja kusjuures on võimalik lennata halbades ilmastikutingimustes ja lausa päris pilve sees – kui mind ei usu, küsi “tunnustatud ametipilootidelt”.:)

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

    Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
    Külastaja on 04. 25, 2005 – 09:00 AM
    Nägin oma silmaga seda Cessnat (Lennukolledzil pole tõesti omi lennukeid) Tallinnas 26 pealt pilvedesse tõmbamas. Olin parasjagu tanklas ning alustamas lendu aga otsustasin selle ära jätta sest ilm oli käest ära läinud. Oli ka selgeid märke, et läheb veelgi halvemaks ja jäätumistingiused olid samuti täitsa olemas. Nähes Cessnat õkutõusmas keerasin raadio just selle mõttega lahti, et kuulata kas tegu on äkki IFR lennuga. Aga tegu polnud IFR lennuga. Vähemalt sel hetel mitte. Hiljem kuulsin kuidas järgmisel päeval paksu jääd Tartu hagaaris maha taoti ja, et see olevat olnud ikka jumala õnn, et üldse koju jõuti. Lõpp hea aga kas kõik hea?

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville (Skoor: 0)
Külastaja on 04. 25, 2005 – 09:34 AM
Maarika! Eksamid on head asjad küll aga sellest on vähe abi. Kui lendur peale eksami andmist ukse kinni paneb ja tema peas liiguvad ikka endised oma lennustiili mõtted, siis pole nendest eksamitest mingit kasu. Lenduri mõtteid on võimalik ‘korrastada’ ainult lisakoolituste ja seminaridega. Isiklikult olen näinud ainult EEHL neid tegemas lenduritele. Sedagi parimal juhul hooajal 1x kuus. Mitu on aga teinud Lennuamet? Otse lenduritele? Mitte klubide päälikele! Paljud lendurid ei kuulugi kuskile klubisse ja peale õppeperioodi näeb oma lennukaaslasi ja instruktoreid harva. Olen üks nendest aga väga tahaksin iga nädalalõpp kuskil lennuseltskonnas käia , vahetada mõtteid ja arutada probleemide üle. Aga kahjuks ei tea ma ühtegi Harjumaal. Ämari pannakse ka kinni. Järgmine aasta algab lausa raja remont ja üldse muutub militaar lennuväljaks kuhu lihtlenduril asja pole.
Jutu mõte on, et ekslevaid lendureid on parasjagu minu meelest ja siin ehk ka põhjus miks ‘rooste’ minnakse !

Tarmo Suss, ULPL

            • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
              Külastaja on 04. 26, 2005 – 10:16 PM
              No aga järelvalvet tehakse ju ikkagi selleks, et ohutust tagada! Back to basics, seltsimehed.

              Samas, seni kuni meil on 26 (nüüd siis 25) kuni 100 purilendurit, ei saagi föderatsioonilt midagi oodata. Normaalne muidugi oleks, et kohalik FAI rakuke korjaks need funktsioonid üles.

              [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

          • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
            Külastaja on 04. 26, 2005 – 04:16 PM
            Kui rääkida Lennuameti funktsioonidest Eestis ja välismaal, siis ei ole need hoopiski need millest Lennuametit süüdistatakse.
            Eestis on Lennuamet järelevalvet teostav organisatsioon. Regulatsioone annab välja MKM. Kuid reaalses elus on paraku see, et ka regulatsioone töötab välja Lennuamet ning alla kirjutab minister, valitsus. Eks on see sellepärast, et Lennundus-merendusosakond ei ole piisavate teadmistega inimestega varustatud. Õnneks või kahjuks tulevad nüüd enamus regulatsioonid Euroopast, meile kohustuslikuks täitmiseks.
            Paljudes teistes riikides ei tegele Lennuamet üldse sport- ja klubilennundusega. Vaid selleks on föderatsioon. Eestis kahjuks ei suuda föderatsioon veel täita oma funktsioone. Niikaua hoiab Lennuamet ka sport-ja klubilennundusel silma peal.
            Lennuameti tegevusvaldkond on väga suur ning kohe kõike probleeme lahendada on võimatu. Klubindusest on siiski palju olulisem ning primaarsem äriline lennutegevus, eriti reisijate vedu. Lennuameti resursid on piiratud, seal ei ole piisavalt inimesi.
            Ütleksin, et teha on palju. On vajakajäämisi nii ärilises kui ka eralennunduses. Kuid inimesi, kes südamest üritavad oma tööd hästi teha, niimoodi ananüümselt kritiseerida ei ole just ilus.
            Kui kunagi sai Liit loodud, siis üheks minu nägemuseks oligi, et Liit oleks Lennuameti parem käsi eralennunduses, s.t. aidata kaasa regulatsioonide väljatöötamisele ning järelevalve teostamisele. Mida me ise oleme selle heaks teinud?
            Inimesed, organisatsioon, kes ise igapäev tegelevad antud probleemiga, on ka kitsaskohti parem näha. Kuid selleks peame me olema enesekriitilised, analüüsivõimet omama, mitte tegema MKM-le, Lennuametile enesekasust lähtuvaid ettepanekuid.
            Minu lootused Liidust olid väga suured. Miks me kritiseerime alati teisi inimesi, miks me ei suuda mõelda, mida me ise oleksime saanud paremini teha?
            Liidu liikmed võiksid mõelda, mis olid Liidu eesmärkideks, kas need on täidetud?
            Kas me tahtsime endale Liitu, kohta, kus pulli panna, piknikke pidada, või oli selleks ka midagi muud…
            Kutsuksin üles kõiki kritiseerijaid oma energiat rakendama Liidu töös, et ise kaasa aidata Eesti eralennunduse ohutusele. Küsige endalt palju te olete teinud Liidu heaks, v.a. piknike korraldamine.
            Kahjuks on ainult paar aktiivset inimest. Kui poleks Hendrikut, siis poleks vist sedagi, mis praegu.

            Helen

            [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

        • Re: Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
          Külastaja on 04. 26, 2005 – 03:19 PM
          Põhjus väga lihtne. Minu arusaamist mööda on kogu maailma lennuametid loodud selleks, et reguleerida lennundust. Lennundust reguleerivad nad selleks, et lendamine oleks seotud võimalikult väikese riskiga. Ehk siis ohutusega tegelemine on Lennuameti eksistentsi peamine õigustus.

          Ma ei süüdista Ville lahkumises meie seast Lennuametit. Lõppude-lõpuks hoidis juhist Ville, mitte Rein ega Tõnu.
          Aga ma leian, et kui ohutus on Lennuameti peamine missioon ja eksistentsi mõte ning nad sellel suunal sisulist tööd ei tee (vähemalt kuni asi puudutab purilennundust), siis on ikka kriitikaks natuke põhjust küll. Või mis?

          Muide. See on esimene kord, mil mina kritiseerin Pilots.ee-s Lennuametit. Ma ei saa kahjuks teiste eest vastutada.

          Teine muide. Mul on plaanis pöörduda õige pea Lennuameti poole ühe spetsiifiliselt purilennu ohutuse teemalise projektiga. Näis, kuidas nad reageerivad.

          [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

      • Re: Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
        Külastaja on 04. 26, 2005 – 12:06 PM
        Närvilisus? Kaugelt sellest. Lihtsalt ei saa aru, miks kõikides probleemides alati vaid lennuametit süüdistatakse ja probleeme ei suudeta analüüsida kahepoolselt?
        Miks seda algatust ei võiks tulla meie poolt? Osaliselt seda juba on tulnudki (lennuõpetajate koolitus Pakker Avio Lennukooli ja Ridali Lennuklubi koostöös) ja väga hästi toiminud. Võiks samas vaimus jätkata.
        Marika Kisand

        [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

    • Re: Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
      Külastaja on 04. 26, 2005 – 09:16 AM
      Marika. Nõks selles ongi, et imerohtu ei olegi olemas. Halbade lendamisharjumusteg saab võidelda vaid süsteemse tegelemise kaudu. Seda tead sa instruktorina ju liigagi hästi. Täpselt samamoodi nagu pole ka suitsetamise probleemi vastu nõiarohtu. Halvad harjumised ei kao nõiaväel.

      Eksamile saatmise plaan (mis vist ei realiseerunud eile) ei ole süsteemse tegelemise näide. Loomulikult pole Lennuameti kohustus kedagi koolitada. Aga imho võiks mingi algatus nende poolt siiski tulla.

      Kaido, kes vaatamata oma lugupidamisele Marika ja Jüri vastu ei suuda taibata, millest selline närvilisus Lennuameti poole suunatud kriitika suhtes.

      [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

  • Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
    Külastaja on 04. 25, 2005 – 02:08 PM
    Millist imerohtu Te siis ootate? Ma ei väida et eksamid peavad kindlasti olema, pigem üritan tasakaalustada seda soigumist ja otsest negatiivset reaktsiooni a`la “nimelt ahistamine, tagakiusamine jne”, mida küllalt lugeda sain.
    Eksamid on viis panna inimesi pisut oma teoreetilisi teadmisi värskendama. See, kui kultuurselt inimene oma teadmisi hiljem kasutab, seda vist ilma konkreetsete eeskirjade ja järelvalveta on raske kindlaks teha ja eks see meist igaühe enda siseasi ka vist ole. Lennuametil ei ole mingit kohustust kedagi koolitada, nende funktsioon on teine. EEHL-i seminarid on pigem muudatustest ja ilmnenud vajakajäämistest selgitustöö tegemine – ka nemad ei koolita kedagi ja nii erinevat pilootide taset arvestades on see keeruline. EEHL om aseminaridega ju püüabki mõista anda, et teadmised on olulised, aga õpik tuleb ikka igal ühel ise pihku võtta.
    See oleks muidugi vahva, kui oleks koht kuhu minna ja õhtuti muu lennunduseltskonnaga törts juttu ajada ja teadmisi- kogemusi vahetada. Arenemsiruumi on, pange pead kokku ja tehke selline koht, olgu siis kas või lennundussõprade kõrts, kus propeller laes.
    Samas muidugi, kel isu teadmiste järele, need on ka oma küsimustele vastused saanud. On minu tundideski istunud inimesi, kes 5-6 aastat tagasi oma piloodiloa kätte saanud ja kes lihtsalt kevadel oma teadmisi värskendada tahavad. Nende seas on olnud mitmetest klubidest inimesi, mitte ainult Pakker Avio õpilasi, keda põhiliselt koolitan.
    Päikest ja rohkem optimismi! Palju on võimalik ka ise ära teha.

    tervitades Marika Kisand

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 1)
HendrikAgur(hendrik@pilots.ee) on 04. 25, 2005 – 04:38 PM
Head Pilots-lehe sõbrad!
Vaikimisi olen siiani suhteliselt õnnestunult pöialt rusikas hoidnud, et meie leht ei muutuks kolka-küla bussijaama seinaks.
Kas hakkab käest minema? Loodan, et siiski ei. Mis annab selleks aluse? Lenduri-lennunudshuvilise südametunnistusele koputamine. Kui tekib lisaks EEHL kodulehele veel mõni arvestatav era- ja hobilennundusleht, kus on ka rohkem lugejaid, paneb nö terve konkurents paika, seni siiski-siiski iseensesliku, v-olla isegi teatud lugupidamisest lennunduse vastu, on meie liikmed ja teised lennundussõbrad hoidnud enam-vähem soliidset joont. Teatud eranditega muidugi. Niisama-seiklejad-kommentaatorid-igavlejad tavaliselt siia ei satu. Ja hea ongi.
Kutsusngi üles olema oma kommentaarides korrektsed, alusetuid fakte mitte loopima, sest sellest pole kasu kellelegi, väljaarvatud v olla kommenteerijale ebaterve rahulduse saamiseks läbi teiste solvamise-halvustamise. Kättemaksus, vastutustundetus igavuse peletamises. Aga see on ju taunimisväärne korralikule inimesele.
Pealegi tekitavad mitteobjektiivsed kommentaarid ebamugavust ja liigseid sekeldusi süütutele. Seda pole ju vaja, olgem kristlikud.
Anonüümne sopp, mis levis kulutulena lähiminevikus Delfis, oli tõesti kole. Nimelt mulle lausa avaldati survet, et selle läbi loeksin. Tavaliselt ma seda ei tee. Tõesti võtsin siis kätte ja lugesingi ning olen Marikaga nõus, et inimesed ilmselt shokist tulenevalt pritsisid välja, mis hingel. Samas omaette küsimus, probleemid lahti rääkida. Kui on põhjust. Jah oli asjalikke märkusi, enamalt-jaolt aga lahmiv ning mitteheatahtlik. Kahju. (ääremärkusena: keegi minu nimekaim on ka seal esinenud ning lausa keegi justkui mulle vastanud, mina pole seal silpigi kirjutanud. Piisanuks, kui kommenteerija lisaks oma initsiaalid või perenime. Pole ju asi mida häbeneda, hoiaks jällegi asjatut segadust) Siit ka kohe küsimus-probleem aususele ja südametunnistusele. Jah, paistab, et näiline anonüümsus annab inimestele tohutu vabaduse, ometi õhkub ka anonüümsest kommentaarist personaalsust. Stiilist, käsitlusest, asjaoludest. See aga ju kompromiteerib võimalikku “kahtlusalust”. Oh-jube. Ei sooviks kunagi enam sellisel teemal sõna võtta. Ütlen vaid. Olge julged ja öelge oma nime alt. Vähemalt meie lehel.

Marika lugu “Mõeldes Teile…” on igati südamlik tagasivaade hukkunud kaaslastele, lennundusinimestele. Olen ise Peeduga koos päris palju lennanud, viimati veel koos perega sama kopteriga, millega ta hukkus… Mõtlemapanevat on palju. Kas meie oma käitumiste-väljaütlemistega oleme ikka alati toetanud lennusõprade head käekäiku? Mõelgem selle üle. Vist mitte alati, kui tunnustavalt kaasa naerame nippidele-trikkidele, mis sulle jutustatakse…

Siin on koht, kus tuleks käitumist muuta meil kõigil. Ka sõprade suhtes olla kompromissitu ja korralekutsuv kõiges, mis puudutab ohutut lendamist. Jalle see kõlav fraas – lennuohutus – aga nii on.Muide selle suuna eestvedajaks on saanud Toomas Uibo EEHL-st. Just sõber-sõbrale asjakohane ning karm märkus on veenvaim. Mõelda iga oma sõna, ennem kui välja öelda, vastutada nende eest. Neil võib teatud puhkudel olla elu hind. Johan Penderilt sain täna peapesu, et olin ebakonkreetne ja ebalev meteoinfo andmisel Tallinnast Viljandi lennupiknikule lendajatele. Ilm oligi ebakonkreetne, kiiresti paranev, kuid veel mitte päris cavok. Oli siis minult selline fraas: “Mina lendaksin”. Läks ikka päris hinge, et selline märkus ning püüan end parandada.
Lennuameti nõupidamisel toodi eeskujuks ka Eesti Langevarjuklubi, mille liikmete arv küündib 200-ni, aktiivsete oma aga 20-ni. Demokraatlik-bürokraatlik organisatsioon, kus isereguleeruv teineteise kontroll toimib alati. Rikkujad saavad kaaslaste julma halvakspanu osaliseks, mis ongi osutunud efektiivseks.
Lennunduses on vastupidiselt langevarjuritele rohkem omaette-olemist ning võimalik “paremini pilve taha varjuda omaette toimetama”, seega teiste kontroll asjaoludest tingitult väiksem. Seda enam tasuks tähele panna neidki väheseid nüansse ja katkeid, mida võimalik kõrvalt või maapealt näha ning teha kasvõi sõbralik märkus.

Tänasel koosolekul Lennuametis purilennuklubide juhatajatele jäi kõlama palju seisukohti, millest Lennuametilt tuleb lähiajal lühike resümee. Seniks aga peavad lennuklubid tegema oma liikmetele lennuohutusalast teavitustööd, parendama lennueelseid ettevalmistusi ning tarvitusele võetud meetmetest ette kandma. Keegi ei keela lende ning ei tee seda ka edaspidi, kuni ollakse veendunud, et klubides tegutsetakse sihipäraselt ja teadlikult. Täidetakse eeskirju ning sisuliselt omatakse klubisisest kontrolli klubiliikmete lennutegevuse kohta.

genBBcodeDisplay(Head Pilots-lehe sõbrad!
Vaikimisi olen siiani suhteliselt õnnestunult pöialt rusikas hoidnud, et meie leht ei muutuks kolka-küla bussijaama seinaks.
Kas hakkab käest minema? Loodan, et siiski ei. Mis annab selleks aluse? Lenduri-lennunudshuvilise südametunnistusele koputamine. Kui tekib lisaks EEHL kodulehele veel mõni arvestatav era- ja hobilennundusleht, kus on ka rohkem lugejaid, paneb nö terve konkurents paika, seni siiski-siiski iseensesliku, v-olla isegi teatud lugupidamisest lennunduse vastu, on meie liikmed ja teised lennundussõbrad hoidnud enam-vähem soliidset joont. Teatud eranditega muidugi. Niisama-seiklejad-kommentaatorid-igavlejad tavaliselt siia ei satu. Ja hea ongi.
Kutsusngi üles olema oma kommentaarides korrektsed, alusetuid fakte mitte loopima, sest sellest pole kasu kellelegi, väljaarvatud v olla kommenteerijale ebaterve rahulduse saamiseks läbi teiste solvamise-halvustamise. Kättemaksus, vastutustundetus igavuse peletamises. Aga see on ju taunimisväärne korralikule inimesele.
Pealegi tekitavad mitteobjektiivsed kommentaarid ebamugavust ja liigseid sekeldusi süütutele. Seda pole ju vaja, olgem kristlikud.
Anonüümne sopp, mis levis kulutulena lähiminevikus Delfis, oli tõesti kole. Nimelt mulle lausa avaldati survet, et selle läbi loeksin. Tavaliselt ma seda ei tee. Tõesti võtsin siis kätte ja lugesingi ning olen Marikaga nõus, et inimesed ilmselt shokist tulenevalt pritsisid välja, mis hingel. Samas omaette küsimus, probleemid lahti rääkida. Kui on põhjust. Jah oli asjalikke märkusi, enamalt-jaolt aga lahmiv ning mitteheatahtlik. Kahju. (ääremärkusena: keegi minu nimekaim on ka seal esinenud ning lausa keegi justkui mulle vastanud, mina pole seal silpigi kirjutanud. Piisanuks, kui kommenteerija lisaks oma initsiaalid või perenime. Pole ju asi mida häbeneda, hoiaks jällegi asjatut segadust) Siit ka kohe küsimus-probleem aususele ja südametunnistusele. Jah, paistab, et näiline anonüümsus annab inimestele tohutu vabaduse, ometi õhkub ka anonüümsest kommentaarist personaalsust. Stiilist, käsitlusest, asjaoludest. See aga ju kompromiteerib võimalikku “kahtlusalust”. Oh-jube. Ei sooviks kunagi enam sellisel teemal sõna võtta. Ütlen vaid. Olge julged ja öelge oma nime alt. Vähemalt meie lehel.

Marika lugu “Mõeldes Teile…” on igati südamlik tagasivaade hukkunud kaaslastele, lennundusinimestele. Olen ise Peeduga koos päris palju lennanud, viimati veel koos perega sama kopteriga, millega ta hukkus… Mõtlemapanevat on palju. Kas meie oma käitumiste-väljaütlemistega oleme ikka alati toetanud lennusõprade head käekäiku? Mõelgem selle üle. Vist mitte alati, kui tunnustavalt kaasa naerame nippidele-trikkidele, mis sulle jutustatakse…

Siin on koht, kus tuleks käitumist muuta meil kõigil. Ka sõprade suhtes olla kompromissitu ja korralekutsuv kõiges, mis puudutab ohutut lendamist. Jalle see kõlav fraas – lennuohutus – aga nii on.Muide selle suuna eestvedajaks on saanud Toomas Uibo EEHL-st. Just sõber-sõbrale asjakohane ning karm märkus on veenvaim. Mõelda iga oma sõna, ennem kui välja öelda, vastutada nende eest. Neil võib teatud puhkudel olla elu hind. Johan Penderilt sain täna peapesu, et olin ebakonkreetne ja ebalev meteoinfo andmisel Tallinnast Viljandi lennupiknikule lendajatele. Ilm oligi ebakonkreetne, kiiresti paranev, kuid veel mitte päris cavok. Oli siis minult selline fraas: “Mina lendaksin”. Läks ikka päris hinge, et selline märkus ning püüan end parandada.
Lennuameti nõupidamisel toodi eeskujuks ka Eesti Langevarjuklubi, mille liikmete arv küündib 200-ni, aktiivsete oma aga 20-ni. Demokraatlik-bürokraatlik organisatsioon, kus isereguleeruv teineteise kontroll toimib alati. Rikkujad saavad kaaslaste julma halvakspanu osaliseks, mis ongi osutunud efektiivseks.
Lennunduses on vastupidiselt langevarjuritele rohkem omaette-olemist ning võimalik “paremini pilve taha varjuda omaette toimetama”, seega teiste kontroll asjaoludest tingitult väiksem. Seda enam tasuks tähele

Loe terve kommentaar

Re: Re: Mõeldes Teile poisid – Andres, Peedu ja Ville(Skoor: 0)
Külastaja on 04. 27, 2005 – 08:31 AM
Tsiteerin: “(ääremärkusena: keegi minu nimekaim on ka seal esinenud ning lausa keegi justkui mulle vastanud, mina pole seal silpigi kirjutanud.”
Siin ongi üks põhjus, miks eelistatakse anonüümselt kirjutada. Sisutühja või pahatahtliku kommentaari jätab mõistusega inimene tähelepanuta, kuid selgitada, et sa pole kaamel ja sinu nime kasutades on keegi teine oma huvisid või emotsioone väljendanud – tänan, ei. Ka pole vajadust oma nimele esinemisega kuulsust koguda. Võin Sulle kinnitada, minu kommentaarid pole olnud pahatahtlikud, kuid eelistan siiski jääda Külastajaks.

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Kommentaarid on suletud.