Õpi teiste vigadest: mitu erinevat lennukit samal lennuväljaringil.

Postitatud 26.mai 2005 | Postitaja Marika Kulmar
Õpi teiste vigadest: mitu erinevat lennukit samal lennuväljaringil.
Postitaja marikak on Neljapäev, Mai 26, 2005 – 04:46 PM EET,
Oli ilusa ilmaga õhtupoolik – vaikne tuuleke, kõrge pilveke ja kasutusel rada 08, mis oli eriti hea, sest päike asus maandumise suhtes taga. Seda ilusat ilma kasutasid lennuväljaringil maandumise harjutamiseks ära 3 lennukit – C172, C150 ja C42. Esimene neist on 4-kohaline Cessna, mille reisikiirus peaks olema umbes 100 sõlme. Teine on 2-kohaline Cessna, mille kohta lennuplaani kirjutatakse reisikiiruseks 80 sõlme. Aga kolmas lennuk polegi Cessna, vaid on reisikiirusega 70 sõlme lennata suutev 2-kohaline ülikerglennuk Ikarus C42, milles seekord istusin sees mina üksi.

Esialgu olime ringil kahekesi C150-ga ja tema lendas minu järel. Mingil hetkel tuli meile seltsiks ka C172 ja kasutasime kõik raja 08 paremat ringi. Mulle oli lubatud konveier ja parempööre. Maandusin, lasin kiirusel kahaneda piisavalt väikseks, siis gaas peale, kiirus suurenes ja tõstsin nina üles. Siis kui kõrgus 500 jalga, tagatiivad sisse ja parempööre.

Ikarus suudab nii kiiresti vajaliku kõrguse koguda, et parempööre võib juba toimuda raja kohal torni traaversil. Nii ka seekord toimus.

Pöörasin ära raja 08 paremale külgtuuleosale. Lennujuht teatas mulle liiklusinfoks C172 paremal pärituuleosal rada 08. Ma polnud midagi vaadanud ega teadnud tema asukohast enne. Vastasin lennujuhile, et otsin liiklust.

Teadsin ainult seda, et see C172 on startinud ja tuleb ka samale lennuväljaringile. Esialgu ei osanud arvatagi, kus ta praegu paremal pärituuleosal asuda võiks, kas minust paremal või minust vasakul. Kas ta pärituuleosa asukohateate ja kavatsuse on raadiosse teatanud või mitte, ma ka ei teadnud. Olin vist liiga keskendunud oma maandumise sooritamisele.

Mitu korda on Porro rääkinud seminaridel mitmete lennukitega koos samal lennuväljaringil lendamisest ja mitu korda mina seda juttu olen kuulnud, aga nagu näha, ikka kuulda pole võtnud? Iga lennuki piloot jälgib tema ees lendavat lennukit ja ei möödu temast ühelgi viisil. Ühelt lennuväljaringi osalt ei pööra enne järgmisele lennuväljaringi osale, kui eeslendav lennuk on oma pöörangu ära sooritanud ja asub piisavalt kaugel. Kui tagalendavale kiiremale kipub eeslendav aeglasem lennuk jalgu jääma, siis tagalendav kiirem informeerib lennujuhti oma kavatsusest ja sooritab piisava arvu viiranguid ja seda tavaliselt pärituuleosal.

Paremal külgtuuleosal rada 08 lennates vaatasin hoolega aknast välja mõlemale poole ja enda ette ka ning proovisin märgata väikest hallikas-valget lennuki moodi välja nägevat kujutist. Lõpuks leidsin ta. Oli tegemas viiranguid parema pärituuleosa lõpus rada 08. Teatasin lennujuhile, et leidsin ta ja oma kavatsuse viiranguid teha. Sooritasin ka oma pöörangu paremale pärituuleosale rada 08 ja asusin “viirutama”.

Seekord läks siis hästi.

Niisiis, kui samal lennuväljaringil on mitu lennukit, siis kõik peavad tegema ühesuguse suurusega lennuväljaringi ja jälgima enda ees lendavat lennukit ja temast mitte mööduma ega tema teed ära lõikama. Järgmisele lennuväljaringi osale ei tohi pöörata enne, kui eeslendav on oma pöörangu sooritanud ja asub juba piisavalt kaugel.

Mina oleks pidanud jälgima peale oma starti ja varemgi seda C172 ja pöörama külgtuuleosale alles siis, kui ma tean, et tema on sinna pööranud ja minust piisavalt kaugel. Mina teda jälginud ei olnud. Õnneks oli tema minust ettepoole juba piisavalt kaugele jõudnud ja mina ei olnud tema eest teed ära lõiganud ning meievaheline lendamise järjekord jäi muutumata – tema minu ees ja mina tema järel.

5 kommentaari

Kommentaarid kuuluvad nende postitajale. Meie sisu eest ei vastuta.

Re: Õpi teiste vigadest: mitu erinevat lennukit samal lennuväljaringil. (Skoor: 1)
Pureva on 06. 02, 2005 – 02:09 PM
(Kasutaja info | Saada sõnum)
Thjahh, mul aga oli selline lugu et ka kasutusel rada 08 ja tahtsin Saku kaudu lahkuda. Ootasin pikkisilmi luba paremaks pöördeks, aga kus sa sellega. Seda ei tulnud. Läksin siis vasakule üle linna. Pärituule osas aga teatas lennujuht et mul oli käsklus parem pööre. Kurat vihastasin, nüüd oli ta küll tark ja käskis teha vasaku pöörde ja lõunasse suunduda (üle raja muide). Dsiisus küll. Kas ma tõesti pean iga kord sellisel juhul küsima ISE kinnitust et saada seda mida ma õigemaks pean (vähem linna kohal tiirumist näiteks). Sakust jälle tagasi tulles ei saanud ma juhendit liituda selle või tolle lennuvälja ringiga mingisse punkti. Võtsin ise suuna 08 finaali poole.
Tõtt öelda see mind suurt ei morjenda sest kõik oli kontrolli all aga fakt on see et kindlasti tehti mingi ettekirjutus minu eksimuse kohta. Saa sa siis aru, kes ja kas eksis !!! Liiklus oli tihe sel ajal küll aga ettekirjutus on ju minu kukil ! Või pole ?

Re: Re: Õpi teiste vigadest: mitu erinevat lennukit samal lennuväljaringil.(Skoor: 1)
marikak on 06. 07, 2005 – 09:02 AM
(Kasutaja info | Saada sõnum)
Enamasti Tallinnas töötavad lennujuhid teavad isegi paremini kui piloodid, kelle kodu- või baaslennuväli on Tallinn, et Sakku saab rajalt 08 parempöördega. Luba pöörde kohta antakse koos stardiloaga ja seda peab ootama mitte pikkisilmi vaid kikkiskõrvu. Ja kui oodatud luba ei tule, siis peadki ise küsima.

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Re: Õpi teiste vigadest: mitu erinevat lennukit samal lennuväljaringil.(Skoor: 1)
marikak on 06. 07, 2005 – 05:18 PM
(Kasutaja info | Saada sõnum)
Tahtsin pärast juurde lisada.

Kui on juhtunud, et piloot on pööranud valesse suunda, siis lennujuht olenevalt liiklussituatsioonist informeerib pilooti, et see ei läheks närvi ja vea parandamisega uusi vigu juurde ei teeks. Lennujuhi poolt antud loaga risti üle raja lendamises pole midagi imelikku.

Üldiselt on halb, kui kontrollitavas õhuruumis jõlgub ringi mingi lennuk, kes ei tea oma loa piiri. Kontrollitavas õhuruumis toimub tegevus lennujuhi lubade järgi ja muus annab ta ainult infot. VFR järgi lennates ongi ohutus piloodi vastutusel. Pealegi, kui õnnetus juhtub, siis füüsiliselt haiget saab ikka piloot, mitte lennujuht (kui lennuk just torni peale ei kuku). Nii et piloot peab teadma, mida ta tahab ja mida lennujuht talle on lubanud. Mida piloot tahab, on kirjas tema lennuplaanis ja detailid lepitakse kokku kahepoolses raadiosides lennujuhiga.

Näpukaid juhtub kõigil (siiski on minul rohkem juhtunud kui lennujuhil) ja seepärast peavadki mõlemad pooled olema valvsad. Raadioside salvestatakse. Võid võtta mõne lennujuhiga ühendust ja asja uurida. Pead teadma, millal täpselt sinu sündmus toimus.

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Re: Re: Õpi teiste vigadest: mitu erinevat lennukit samal lennuväljaringil. (Skoor: 1)
JaanusTeiva (jaanusteiva@hot.ee) on 06. 08, 2005 – 10:54 PM
(Kasutaja info | Saada sõnum) http://www.pilots.ee
Kus on loa piir? Situatsioon järgmine:
Peale harjutuse sooritamist lõuna ootetsoonis teatad tornile, et harjutus sooritatud ning soovid lahkuda ootetsoonist maandumiseks. Torn lubab lahkuda ootetsoonist ning ütleb “…join base 26.”
Kus siis on loa piir?

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Re: Re: Re: Õpi teiste vigadest: mitu erinevat lennukit samal lennuväljaringil.(Skoor: 1)
marikak on 06. 09, 2005 – 10:41 AM
(Kasutaja info | Saada sõnum)
Korralduse “join base 26” loa piir on baasosa lõpp rada 26.

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Kommentaarid on suletud.