LENNURALLI 2005

Postitatud 17.juuni 2005 | Postitaja Marika Kulmar
LENNURALLI 2005
Postitaja HendrikAgur on Reede, Juuni 17, 2005 – 09:21 AM EET,

Lisatud 17.06.05

Kommentaarid peakohtunikust korraldaja pilguga:

Briifingu lõppedes said neli meeskonda ette kolm identset emakaarti tundmatu mõõtkavaga, kliki siia. Kaardile märgitud KP-de leidmiseks tuli teha navigatsiooniarvestused ning teha nad kuidagi looduses leitavaks meie Visuaalkaarti, kella, kompassi ning suvalisi abiülestähendusi kasutades. Keelatud oli GPS ja täpsemate, näiteks maanteede atlase, kaartide kasutamine.

Esimene humoorikas probleem oli emakaardil Viljandi lennuvälja asupaiga leidmine. Esimese võistluse esimesel startijal oli kahtlemata lisaerutust, kuid kinnitan siinkohal, et viimase startija ja hilisema võitja emakaardiga tutvumise aeg ei erinenud oluliselt ülejäänute omast, ma lihtsalt korjasin selle käest ära.

Raja läbimiseks anti igale lennukitüübile erinev kontrollaeg. Jäme rehkendus oli tehtud järgnevast lähtudes: 86 km pikkuse raja läbimine VA-ga + 1 minut stardiks ja iga KP otsimiseks. Loodan, et osalejad tunnevad ennast hästi ka nüüd, pärast üritust, deklareeritud VA-de suhtes.
Osalejad said loetelu KP tähistest, mis võisid, kuid ei pruukinud looduses olla. Tähised ise on maapinnale laotatuna 3 m kõrged tähed valgest plastikust. Soovituslikul kõrgusel, 1000 ft maapinnast, lennates paistavad nad päris hästi kätte, kui silm teritatud on. Loodusesse paigutamisel lähtutakse põhimõttest, et tähis peab lennu- ja külgsuunas alla vaadates olema nähtav ca 45 kraadise nurgaga. Teisisõnu: kui 1000 ft kõrgusel lennates ideaalmarsruudist üle 300 meetri kõrvale kaldud, ei pruugi tähist näha olla. Leebema nõude kehtestamisel peaksime leppima, et Viljandist Riidajale lennates Torupilli talu stardirada üles ei leita…
Üks meeskond leidis esimese tähise, üks leidis ainult teise tähise (omamoodi tunnustus rajameistrile), üks meeskond ei ühtegi ning võitja kõik tähised. Täpsemini: hilisem võitja jõudis õigeaegselt julge ja õige järelduseni, et KP3-s ei olnudki tähist maas; kellelgi oli aga kuuldavasti just selle koha peal järg käest kadunud.

Finish toimus õhus, määratud vertikaaltasapinna läbimise hetke fikseerimisega Kaspar Reili poolt. Alla 30 sekundi võrra kõrvalekaldumine kontrollajast karistuspunkte kaasa ei toonud.

Maandumiskohtuniku, Kert Normeti, elu oli kahjuks lihtne – ükski osaleja 5 meetri sisse maandumisega hakkama ei saanud.

Mida öelda järelsõnaks?
Vastupidiselt esitatud kartusele on raja väljamõtlemine ning tähiste paigutamine tore tegevus – veetsime rajameister Jaan Karlsoniga mitu vahvat tundi looduses. Õhus ekslejate lohutuseks olgu öeldud, et ilma kaardi ja GPS-ta (põhimõtteliselt!) märke maha võtma sõites tegin paarikümnekilomeetrise eksirännaku KP5 otsimisel. Seal Viljandimaal, teate, lõppevad mõned teed eikuskil.
Emakaardi etteandmine alles briifingu lõppedes ei olnud ette kavatsetud vaid tingitud soovist kõigile, ka saabumisega hilinenud osalejale, võimalikult võrdseid tingimusi luua. Kui piiratud aeg ettevalmistuseks ei ole omaette eesmärk oleks palju lihtsam emakaart tunde enne lendu välja riputada; aga siis juba ainult üks kaart.
Mul on heameel tõdeda, et üks ekslev meeskond siiski enne Läti piiri otsa ringi pööras; vaja meil neid intsidente Lennuameti kokkuvõtetes!
On paar isiklikku tähelepanekut:
– lageda/metsa kontuuri järgi orienteerumiseks sobib visuaalkaardi eelmine trükk paremini, kontrastsemad värvid
-paremini tundusid olukorda valitsevad need, kes kaardile korralikult loetava joonega marsruudi joonistasid. Sellise klassikalise, teate, nagu kursustel õpetati. Kui kellelgi on kahju oma kaarti “sodida” siis on leiutatud selline toode nagu Scotch Removable teip. Sellele võib kasvõi vildikaga joonistada ning hiljem kogu graafika kaarti kahjustamata maha tõmmata. Teine variant, lennus väga mugav kasutada, on Visuaalkaardi vastavast piirkonnast värviline A4 või A3 koopia teha, kõigest paarkümment krooni.
-esines näpukaid KP-de asukoha kandmisel emakaardilt Visuaalkaardile, harjutamise asi

Lõpetuseks. Oleks keegi kogunud maksimaalse punktisumma või keegi Antslas maandunud, võiks korraldajana pettumust tunda selgelt liiga lihtsast või liiga raskest rajast, kõik vahepealsed variandid on aga lihtsalt suurepärased!

Edvin Penart

Lisatud 15.06.05:

Lennuralli Viljandi etapp sai peetud. Siis jälle esimest korda sellisel alal. Ürituse võib igati õnnestusnuks lugeda, paremini loomulikult saab alati aga eks nüüd ole, mida edaspidi arvestada. Korralduslikku poolt ja ralli ning täpsusmaandumis-pommitamise võistluste osakaalu balansi. Võistlejaid saabus oodatust vähem, see teeb aga skeptiliseks sarja jätkamise võimalikkuse suhtes. Riidaja etapile eelregistreerimine panebki selle paika. Seda enam, et ilmselt on vähe neid, kes oskavad hinnata korraldajate vaeva. Mitmed entusiastid sõidavad, paigaldavad, lõikavad, niidavad, tellivad, korraldavad jne, et oleks osalejatele ja pealtvaatajatele hariv ning huvitav. Kusagil on aga osalejate kriitiline alapiir, millest alates kaob asjal mõte. Viljandis oli väljas 4 ekipaazi, oodatud oli üle 10. Kahju.
Aga üritus oli sellegipoolest huvitav, isegi pealtvaatajaid-huvilendajaid jagus küllaga ning oli igati tore lennunduspäev.

Suur tänu peainitsiaatorile ning peakohtunikule Edvin Penartile, Viljandi korralduskomitee juhile Heinar Kalamile ja rajameistrile Jaan Karlsonile! Kohtunikele Kaspar Reilile ja Kert Normetile ning Viljandi Lennuklubi liikmetele!
Lennuralli 2005 Viljandi etapi tulemused allpool.

Lennuralli 2005 kalenderplaan:
1. „Lennuralli 2005 – Viljandi etapp“ 11.06.05 (lennuilmaoludest tingitud varupäev 12.06.05)
2. „Lennuralli 2005 – Riidaja etapp“ 20.08.05 (varupäev 21.08.05)
3. „Lennuralli 2005 – Rakvere etapp“ 03.09.05 (varupäev 04.09.05)
4) „Lennuralli 2005 – Haapsalu etapp“ 01.10.05 (varupäev 02.10.05)

Lennuralli 2005 Viljandi etapi tulemused:

PRIIT PALUMAA ALARI PALUMAA punkte kokku 16, I koht
HENDRIK AGUR TIIT PAANANEN punkte kokku 15, II koht
ENN NOORKÕIV MARIKA KULMAR punkte kokku 14, III koht
TOOMAS UIBO GEORG LIIGAND punkte kokku 8, IV koht (kahjuks ekipaaz ei saanud osaleda täpsusmaanudmis-pommitamisvõistlustel)

Täpsem punktitabel võistluse alajaotuse järgi allpool.

EKIPAAZ RALLIVÕISTLUSE PUNKTID POMMITUSVÕISTLUSE PUNKTID KOKKU
KONT-

ROLL-

AJA PUNK-

TID

KP PUNK-

TID

MAAN-

DU-

MIS-

PUNK-

TID

KOK-

KU

KOHT KOHA-  PUNK-

TID

POM-

MI-

TUS

MAAN-

DU-

MINE

KOK-

KU

KOHT KOHA-    PUNK-

TID

PUNK-

TE KOK-

KU

KOHT
PRIIT PALUMAA ALARI PALUMAA 0 180 0 180 I 10 20 0 20 III 6 16 I
HENDRIK AGUR TIIT PAANANEN -1080 -250 0 -1300 IV 5 20 80 100 I 10 15 II
ENN NOORKÕIV MARIKA KULMAR -840 -250 0 -1090 III 6 0 80 80 II 8 14 III
TOOMAS UIBO GEORG LIIGAND -250 -300 0 -550 II 8 0 0 0 0 0 8 IV


Teade 06.06.05:
Lennuralli on mootorlennukitele mõeldud võistluste sari, mille iga etapp koosneb rallist (lennukite orienteerumisvõistlus ettenähtud kontrollpunktide läbimisega, kasutades peamiselt kaarti, kompassi ja kella, GPS kasutamine on keelatud), juhendit loe siit (MS Wordi.doc formaadis)
ning
täpsusmaandumis- ja pommitamisvõistlused, mis on juba oodatud-proovitud võistlus erapilootide seas, juhendit loe siit (MS Wordi.doc formaadis).
Iga etapi võitjaks on kahes lennuharjutuses enim punkte saanud võistkond. Etappide arvestuse üldvõitja selgub peale viimast etappi. EEHL reserveerib õiguse etappide arvu vähendada ja teha muid vajalikke muudatusi korralduses.
Iga etapi lõpetab eradiarvestusse minev võistluste toimumispaiga raja topeltpikkusega jooksukross.

„LENNURALLI 2005 – VILJANDI ETAPP“ KAVA

Laupäeval 11. juunil 2005

08.00 – 10.50 Lennukite saabumine Viljandi lennuväljale
10.00 – Huvilendude (Pakker Avio) algus, liiklemine vastavalt lennuiformaatori korraldustele
10.50 Langevarjurite avahüpe. Lennuralli 2005 – Viljandi etapi avamine
11.00 Pilootide ja korraldustoimkonna briifing, lennueelne ettevalmistus
12.00 Lennuralli startide algus, vt võistlusjuhend
16.00 Täpsusmaandumis- ja pommitamisvõistlused, vt võistlusjuhend
18.00 Viljandi lennuraja jooksukross 1600 m. Kohtunik Endel Suurmets
Samal ajal mootorvarjude ja tuulelohede demoesinemised

19.00 Võitjate autasustamine
Õhuruumiklass G, lennud ilma lennuinformaatorita
Algab piknik, telkimine Viljandi Lennuväljal

Peakohtunik Edvin Penart,
lennuinformaator-stardikohtunik Kaspar Reili,
maandumiskohtunik Kert Normet
rajameister Jaan Karlsson,
Viljandi Lennuaralli etapi korralduskomitee esimees Heinar Kalam
Etapi operaatorklkubi: Viljandi Lennuklubi
Lennuralli 2005 peakorraldaja: EEHL

Lennuralli 2005 Viljandi etapile registreerunud ekipaazide nimekiri seisuga 09.06.05
1. Tõnis Lepp, …, Piper 28, ES-FPW
2. Toomas Uibo, Märt Uibo, Cessna-150, ES-ECP
3. Hendrik Agur, Tiit Paananen, Cessna 172, ES-FCC
4. Priit Palumaa, Alari Palumaa, Ikarus C42, ES-UCA
5. Enn Noorkõiv, Marika Kulmar, Ikarus C42, ES-UCB

Lennuralli osalustasud:
300.- kr EEHL liikmele, 500.- kr mitteliikmele, kanda EEHL a/a 221021336244, selgitus: soovitud kuupäevaga lennuralli etapi osalustasu.
Registreerumine ralli@pilots.ee hiljemalt kolm päeva ennem võistluste toimumiskuupäeva.

6 kommentaari

Kommentaarid kuuluvad nende postitajale. Meie sisu eest ei vastuta.

Re: Lennuralli 2005 karikasari (Skoor: 1)
HendrikAgur (hendrik@pilots.ee) on 05. 31, 2005 – 10:49 PM
(Kasutaja info | Saada sõnum) http://www.pilots.ee
Lisainfoks veel:
Eelregistreerimisel on kindlasti vaja märkida lennuk, kutsung, ekipaazi liikmed, lennuki Va (manoeuvring speed), et kontrollida planeeritud trassikiirusi ning teha need osavõtvatele lennukitele vastavaks (vajadusel teha ühises arvestuses üks kiiremate lennukite grupp), paika panna orienteeruv ajakava ja stardijärjekord, et kohtunikud saaksid ette valmistada vajaliku arvu abimaterjele.
Veel: Ekipaaz kokku peab vastama Lennundusseadusele.
Samas huvitav väljakutse ka:
1) lennuõpilastele, kes koos lennuõpetajaga vastava arvu lennutunde omavana võivad täiesti vabalt ralli-võistlustel osaleda, (navigaatori või koguni piloodina osalemine täiesti mõeldav, ralli toimub ju VFR tingimustes kõikide lennureeglite kohaselt). Maandumisvõistlustel muidugi sobib õpilasele parem iste ja täpsusviskaja roll.

2) Ametpiloodid ja liinilendurid Eesti lennufirmadest. Aeg oleks võtta ühendust mõne väikelennuki operaatoriga, teha vajalikud lisa-kontrolllennutunnid väikelennukil ja panna kirja ennast osalejana, kui mitte piloodina, siis vähemalt navigaatorina ekipaazi. Muide paljudel harrastuspilootidel oleks kiusatus võrrelda oma oskusi-vilumusi suurte IFR-kogemustega profipilootidega.
Tulge võistlema!

Re: LENNURALLI 2005 (Skoor: 1)
MeelisPang (carsec@hot.ee) on 06. 09, 2005 – 12:51 PM
(Kasutaja info | Saada sõnum) http://www.hot.ee/carsec
Lugedes seda( http://www.pilots.ee/downloads/rally.doc )
kirjutist,riivasid silma karjuvad kirjavead.Avalikult üleval rippuv artikkel peaks enne avaldamist olema ikka vigadest puhastatud.Ka pisuke stiilitunnetus ei teeks paha…

Re: LENNURALLI 2005 (Skoor: 1)
HendrikAgur (hendrik@pilots.ee) on 06. 10, 2005 – 08:45 AM
(Kasutaja info | Saada sõnum) http://www.pilots.ee
Meelisele tänud märkuste eest. Samas kus viga näed, tule ja aita ja seda saab teha ka muul viisil, kui avaliku kommentaarina. Mitte et ma sellest väga heidutunud oleks aga vaat mis, kui ikka ise palju ette võtad, juhtub ikka vigu, ka kirja…, saati veel stiili.
Lihtsalt soovisin välja öelda selle, et paljud võtavad nii iseensestmõistetavalt seda, et keegi teeb ära, korraldab ja organiseerib ning see tundub ju lausa loomulik. Siis märkusi teha, poriseda, ette heita, niiviisi kõrvalt… noh, ma ei virise aga pole just hea toon. Kõige mõnusam on ikka kui käed ka ise külge lüüa. Ei viitsi? Mõtlemise ja tahtmise asi. Aga karavan läheb edasi…

Muide just nende ridade kirjutamise hetkedel toimetavad tarmukalt Lennuralli korraldajad kusagil Mulgimaa heinamaade ja metsade ääres, valmistuvad homseteks võistlusteks. Heinar Kalam, Jaan Karlsson ja Edvin Penart, peakohtunik, kes oli aasta erapiloodiks 2004. Tublid mehed kõik, tõelised lennundusentusiastid!

Siin aga edastan vahva kirja meremehelt, keda head võistlejad, võiksite kaaluda kutsuda oma meeskonda, veel pole hilja:

Lennuralli 2005
aidar

Saadetud: 06. 03, 2005 – 10:51 AM
——————————————————————————–
Tere
Loodan, et ka pealtvaatajad on lubatud. Viljandisse tahaks tulla igal juhul..
Ja kui keegi peaks vajama maapeal navigaatori abi/teadmisi, siis meeleldi nõus aitama (kuigi usun, et nii korraldajad kui ka osavõtjad omavad selliseid teadmisi piisavalt, siiski igaks juhuk annan teada). Nimelt olen hariduselt laevajuht (endine kapten, praegu juhin laevaliiklust küll rohkem kontorilaua tagant) ja navigatsioon on üks olulisi osasid ka minu töös ja teadmistes. Ja väga suure lennundushuvilisena olen iseseisvalt endale selgeks teinud suure osa lennunduses vajaminevaid teoreetilisi teadmisi. Ega see lennunavigatsioon niiväga mere omast erinegi. Mõõtühikudki samad. Põhiline vahe ju tegelikult seisnebki kiiruses ja sellest tulenevalt kui laeva 10 sõlmese kiiruse mõõtmisel teha viga näiteks 10%, siis eksime 1 sõlmega, väikelennuki näiteks 100 sõlmese kiiruse juures on 10% aga juba 10 sõlme. Tunniga aga 10 miili metsa panna võib nähtavasti visuaallennus võrduda juba äraeksimisena.
Aga mitte sellest ei tahtnud ma kirjutada Tegelik kirjutamise põhjus oli ikka esimene lause.

Aidar Lees-Leesmaa
laevajuht kelle süda ja silmad kipuvad rohkem küll taeva (mitte jumala vaid lennukite pärast ikka), kui mere poole.

Re: LENNURALLI 200 (Skoor: 1)
HendrikAgur (hendrik@pilots.ee) on 06. 15, 2005 – 12:19 PM
(Kasutaja info | Saada sõnum) http://www.pilots.ee
Ülekaalukalt võitis uudse lennuralli etapi Priit Palumaa ekipaaz Agroskai.
Imetlusväärselt leidis meeskond kõik kontroll-poöördepunktid kätte. Bravo! Allakirjutanu meeskond Öökull, kes küll üldarvestuses tuli teiseks (seda tänu parematele tulemustele täpsusmaandumis- ja pommitusharjutuses), põrus lennurallil täielikult – üks leitud punkt ja lennu lõpusosas peaaegu eksimine ei tee küll au :), rääkimata ületatud ajalimiidist. Arutamistvajavat meeskonna arvates aga reeglistikus on: näiteks seekord ei olnud meeskondadele antud lennueelne ettevalmistusaeg võrdne. Igal hilisemal väljalendajal oli ajaeelist täpselt nii palju, kuivõrd hilisem oli tema väljalennu aeg. Nii kujuneski, et Öökullil oli ca 35 minutit ettevalmistuseks, võitjal aga ca 1h rohkem.
Pidasime esialgu etteantud ülesannet peaaegu võimatuks, paraku kummutas selle aga võitja, kes oma osavusega tõestas, et tavaline erapiloot meie seast koos oma pojaga saab lahedasti hakkama. Priit, ausõna, Sinu esialgsest ladusast rõõmsameelsest selgitusest peale lendu jäi mulje nagu oleksid kohtunikult originaallegendi näpanud 🙂 Nali muidugi. Teistel tulijatel olid ikka näod tõsised ja pea probleemidest kumisemas.
Sellegipoolest teeb meeskond Öökull ettepaneku nn emakaardil jätta alles koordinaatide leidmise võimalus ning kontrollpunktide seletustel võiks juures olla vähemalt olustiku legend (“punase katusega laut”, “raba servast põhjas jõe ja kruusatee vahel” vms). Esialgugi, et inimesed harjuksid. Ja tunnistama peab, et GPS-id on meid ikka piisavalt rikkunud. Gps-ga harjunutena, oleme ilma nendeta justkui uues situatsioonis, kui navugeerima peab täpselt, visuaalselt. See, mida tegelikult peame oskama. Oi-oi-oi, ütleksin ja kutsun üles rohkem ilma heade abivahenditeta hea ilmaga tavamarsruute lendama, harjutamise pärast.
Samas kogu see ralliharjutus on ikka väga-väga hariv. Tunnistan. Ülesannete peale mõtlen ja analüüsin siiani, mis tegin valesti ja mida oleks pidanud arvestama.

Jõudu uute rallide korraldamisel ja kutsun kõiki osa võtma! Lendajatele on see ikka superhea õpe ja kogemus. Võistlusmoment lisaks kõigele.

Head osalejad ja korraldajad, palun lisage ka omi muljeid, tähelepanekuid, ettepanekuid!

Re: Re: LENNURALLI 200(Skoor: 1)
marikak on 06. 15, 2005 – 04:36 PM
(Kasutaja info | Saada sõnum)
Kiidan Edvin Penartit sellise võistluse maaletoomise eest ja teisi ürituse hea korralduse eest! Kogemus oli tõesti väga huvitav ja kasulik.

Kui järgmisel võistlusel sama tiimiga osalen, siis on tõesti parem mind sanga panna. Enn on parem maastiku äratundja. Natuke teistmoodi pean koostama navigatsioonilise lennuplaani, et enam ei loeks järgmise punkti kurssi valesti ette. Kui oleks emakaardi lennukisse kaasa saanud, siis võibolla oleks 1-2 punkti veel üles leidnud. Mina arvan, et muid muudatusi reeglistikus küll vaja teha ei ole, kui et iga tiim saab 30 min enne oma starti emakaardi kätte. GPS lennukis on minu jaoks ainult lisakaal.

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Re: LENNURALLI 200 (Skoor: 1)
aidar (aidar@laevakompanii.ee) on 06. 28, 2005 – 01:46 PM
(Kasutaja info | Saada sõnum) http://www.laevakompanii.ee
Mõned mõtted siis ka pealtvaataja seisukohast. Iseenesest huvitav ja tore ettevõtmine. Pisut ehk kedagi (loe: mitte suur lennuhuviline abikaasa) häiris natuke pikaleveninud algus, aga ei sest hullu midagi. Ralli osa pealtvaatajatele kuidagi nähtavamaks ei tee, siit siis ka üks ettepanek: kui võistlejad startinud, võiks kogu info lähteülesandest (nt.emakaart ja juhend) olla välja pandud ka pealtvaatajate jaoks. Kes lennata ja vaadata ei saa, saab vähemalt kaas mõelda. Teine ettepanek, kogemuste põhjal, mis toimus eelmisel aastal Kuressaare lennupäevadel: kui tehniliselt võimalik, võiks lennuinformaatori (või lennujuhi) ja pilootide vahelise jutu lasta suurtesse kõlaritesse ka pealtvaatajaile kuulamiseks. Annab kindlasti huvitava ülevaate selle kohta, mis toimub ja kuidas side üldse käib.
Navigatsioonist. See, et GPS ja üldse igasugune kaasaegne aparatuur rikub – õigem küll öelda teeb laisaks on küll ilmselge. See nii kõigil elualadel ja vaevalt , et ta lennunduses teisiti on. Aga kes tahab klassikalisi meetode meelde tuletada, siis soovitan soojalt vaadata http://www.navfltsm.addr.com/index.htm
Mõeldud sealne info küll üsna algajatele ja arvutitaga lendajatele (minu tase:-) ), aga kordamine pidavat olema tarkuse ema….
Ja põhiline pluss sellise kordamise-harjutamise juures, et kui arvuti ja netiühendus olemas, siis lennutunni hind tuleb täpselt 0 EEK-u.
Kõigile jõudu edaspidistes tegemistes ja kui rohkem ei ole, siis 1 pealtvaataja on ka edaspidi vähemalt kindel.

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Kommentaarid on suletud.