Ülenurme lennuõnnetus 24.11.2006

Postitatud 2.detsember 2006 | Postitaja Marika Kulmar
Ülenurme lennuõnnetus 24.11.2006
Postitaja marikak on Laupäev, Detsember 02, 2006 – 01:46 AM EET,
Austria väikelennuk PA 46-500TP registritähisega OE-KDM kukkus alla Tartus Ülenurme lennujaama lähedal reedel, 24. novembril 2006 õhtul kell 17:30 Eesti aja järgi. Pardal viibinud 3 inimest said vigastada.Koostasin väikese ülevaate sellest õnnetusest ajakirjanduse materjalide põhjal.

Lennuk oli saabunud Rootsist, et teha vahemaandumine Tartus tankimiseks. Kuulsin, aga ei leia allikat.

Tartust kavatseti edasi lennata Dresdenisse. Start Tartust toimus kell 17:05 Eesti aja järgi. Pardal oli 3 inimest – 1 piloot ja 2 reisijat. Piloot pidi lennujuhiga raadio teel ühendust võtma 10 minutit peale oma starti. Lennujuhiga ühendust ta ei võtnud ja lennujuht kutsus teda raadio teel mitu korda, aga vastust ei saanud. Õnnetus juhtus õhtul kell 17:30.

Üks kannatanu (piloot) oli pärast õnnetust lennukis olles helistanud Austriasse Salzburgi, kust helistati Ülenurme lennujaama juhatajale ja teatati juhtunud õnnetusest või Austriast teatati õnnetusest Eesti häirekeskusele. Eesti häirekeskus sai teate õnnetuse kohta kell 17:36. Üks lennukis viibinud isik pääses lennukist välja ja läks lennuväljale tagasi abi otsima.

Lennuk leiti kell 17:44 või 18:44 lennuraja lõpust 500 m kaugusel võsast lennuväljale tulnud inimese ja päästekoera abiga. Õnnetuskoht oli raskesti ligipääsetav ja kohale mindi jala. Õnnetuspaiga ümber levis kütuselõhn. Tulekahju ei tekkinud. Viimane kannatanu (piloot) päästeti lennukist 1 tund pärast päästjate saabumist.

Riigiprokuratuur ja keskkriminaalpolitsei alustasid sama päeva õhtul Ülenurme lennuõnnetuse põhjuste välja selgitamiseks kriminaalmenetlust karistusseadustiku paragrahvi põhjal, mis käsitleb lendude või nende ettevalmistamise nõuete rikkumist, kui on põhjustatud raske tervisekahjustus (KarS § 442 p 2). [Eesti Päevaleht]

Järgmisel päeval (laupäeval) viidi reisijad (sakslased) ühe lennukiga ravile Frankfurti ja piloot (austerlane) teise lennukiga ravile Austriasse.

29. novembril tuli kokku uurimiskomisjon. [Postimees]

Isikud

Piloot austerlane, reisijad 2 sakslast. Kõik mehed.

Lennuki piloot murdis roide ja õlaluu ning sai mitmest kohast haavata. Ühel reisijal oli palju lõikehaavu, teisel aga vaagnaluumurd ja kopsuvigastus. [Eesti Päevaleht]

Lennuk

OE-KDM, Piper PA-46-500TP (Malibu Meridian). Lennuk on 1 mootoriga, muudetava sammuga propelleriga, 6-kohaline (1 piloot ja 5 reisijat). Maksimaalne stardimass 2300 kg, maksimaalne lennukõrgus 30000 jalga (10 km), lennukaugus 1018 meremiili (1885 km), kestvus 4,22 tundi.

Lennuki kohta täpsem info http://www.airliners.net/info/stats.main?id=316 ja pilt http://www.myaviation.net/search/search.php?view=&regnr=OE-KDM.

Lennukivrakk

Lennuki kere on deformeerunud [Postimees]. Vrakk on kinni puude vahel, murdunud on mõlemad tiivad. [Eesti Päevaleht]

Mõned huvitavamad pildid: http://www.epl.ee/pic.php?suurus=s&file=156067, http://www.sloleht.ee/fotod/2006/11/25/x-kukkus.jpg, http://www.postimees.ee/271106/esileht/siseuudised/230949_foto.php, http://www.postimees.ee/291106/esileht/siseuudised/231530_foto.php.

Lennujaam

ARP koordinaadid ja asukoht lennuväljal – 581827N 0264126E raja keskel. Magnetiline variatsioon 8°E (2005), aastane muutus +0.1°. Lubatud liiklus IFR ja VFR. Saadaolev kütus – Jet A1, AVGAS 100LL. Rada suunaga 08/26, pikkus 1379 m, laius 35 m. Raja tuled: lähenemistuled, raja alguse ja lõpu tuled olemas, PAPI rajast vasakul (08, 26). Raadionavigatsiooni vahenditest olemas NDB majakad, raja 26 markerid.

Täpsem info http://aip.eans.ee/index.aw?section=8506&action=genpdf&file=8506.pdf

Võimalik sündmuste käik ja võimalikud põhjused

Mõtlesin, kas seda peatükki panna, aga panen, sest materjali, millest teha, on.

1. Õnnetuspaiga leidmine oli keeruline ja võttis palju aega

Lennuk tegi hädamaandumise vahetult pärast õhkutõusmist ja Lõuna-Eesti päästemeeskonnad leidsid õhusõiduki kell 17.44 või 18:44 lennuraja lõpust 500 meetri kauguselt. Õige leidmise aeg on 18:44.

Lennujuht kahtlustas õnnetust, kui 10 minutit peale starti ei saanud piloodiga raadio teel sidet. Teade õnnetusest saabus telefoni teel Austriast Salzburgist häirekeskusele või Ülenurme lennujaama juhatajale. Üks kannatanu tuli lennukist välja ja läks jala lennujaama tagasi abi kutsuma.

Radar aidanuks hädas lennukit kiiremini leida [Postimees]

“Lennuki satelliitidega ühenduses olev hädapoi” andis valed koordinaadid, 5 km lennuväljast eemal. [Postimees] Võimalik, et lennuki avariimajaka signaali asukoha määrasid GPS satelliidid suure veaga.

Õnnetuspaik oli raskesti ligipääsetavas kohas.

Piloot väidab, et pidi abi ootama 2 tundi. [Postimees], [Eesti Päevaleht]. Piloot päästeti lennukist viimasena. Mitte hiljem kui kell 19:23 olid kõik kannatanud haiglasse viidud. [Äripäev] See 2 tundi on aeg õnnetusest kuni haiglasse jõudmiseni.

2. Piloot kahtlustab tehnilist riket

“Enne õnnetust aktiveerus propelleri nurka muutev seademehhanism nii, et enam veojõudu ei olnud. Mehhanism muudab automaatselt propelleri nurka vastavalt kiirusele ja lennutingimustele.” [Postimees] Võimalik, et see on pöörete regulaator lennuki propelleri laba seadenurga automaatseks muutmiseks sõltuvalt lennuki lennukiirusest.

3. kas on põhjus kütuses – ei, sest kütuseproovid olid korras ja teised sama kütust kasutanud lennukid lendasid õnnetusteta. [Postimees]

Kasutatud artiklid

4 kommentaari

Kommentaarid kuuluvad nende postitajale. Meie sisu eest ei vastuta.

Re: Ülenurme lennuõnnetus 24.11.2006 (Skoor: 0)
Külastaja on 12. 02, 2006 – 12:00 PM
Ma ei sa aru õnnetuse kellaajast. Kui stardiaeg oli 17.05 siis oleks õnnestus pidanud juhtuma 17.06 mitte 17.30. Kus lennuk selle aja oli?

Re: Re: Ülenurme lennuõnnetus 24.11.2006(Skoor: 0)
Külastaja on 12. 03, 2006 – 09:38 AM
Ajakirjanduse müra. Õiged kellaajad tulevad uurimisaruandes.

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Re: Ülenurme lennuõnnetus 24.11.2006(Skoor: 1)
marikak on 12. 09, 2006 – 09:43 AM
(Kasutaja info | Saada sõnum)
Ma arvan ka, et õnnetus juhtus varem kui 25 minutit peale starti. Seda arvan sellepärast, et piloot lennujuhi kutsetele ei vastanud. Hädateadet ei kuuldud (ajakirjanduse andmetel), seega juhtus kõik väga kiiresti – avariikontrollkaardis on hädateate edastamine üks viimaseid punkte ja töenäoliselt selleni ei jõutud. Kui piloot pidi 10 minutit peale starti lennujuhiga ühendust võtma ja seda ei teinud, siis ma arvan, et max 5 minuti jooksul oli lennujuhile selgeks saanud, et selle lennukiga enam ühendust ei saa. Põhjuseks võib olla, et piloot oli hõivatud, et vastata, või ei kuulnud või ei saanud vastata, sest õnnetus oli juba juhtunud.

Õnnetust arutati ka Eesti virtuaallennunduse foorumis.

Eile TV3 uudistes rääkis, et mootor viiakse Kanadasse ekspertiisi.

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Re: Re: Ülenurme lennuõnnetus 24.11.2006(Skoor: 0)
Külastaja on 12. 09, 2006 – 01:01 PM
Mida siin arutada, lennuraja pikkus + 500meetrit läbib lennuk reisikiirusel millise ajaga? No arvestame stardikiirenduseks kulunud aja, raadioside lõpust hoojooksu alustamiseni kulunud aja ja ikka ei saa me kuidagi üle 1-2 minuti avariihetkeni. Või usub keegi ikka veel tunde kestnid venimist.

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Kommentaarid on suletud.