Ikarus C 42 viis Berliini

Postitatud 11.august 2008 | Postitaja Marika Kulmar
Ikarus C 42 viis Berliini
Postitaja Enn Noorkõiv on Esmaspäev, August 11, 2008 – 05:14 PM EET,
Jutud ajaloolise Tempelhofi (EDDI) lennuvälja sulgemisest Berliinis viisid meid Villem Alangoga nii kaugele, et peale lühikest plaanimist ja ilma uurimist võtsime kolmapäeval, 6.augustil kell 15.30 kursi Tallinnast Viljandisse.

Peale tankimist ja lennuki ülevaatust lendasime natuke rohkem kui 2 tunniga Istra (EYPI) lennuväljale Leedus Panevezyse lähedale. See on väga mõnus lennuväli väikelennukitele: 600 m asfaltrada, heal tasemel motell, hea söögikoht ja valvega lennukite seisuplats.

Peale ööbimist alustasime lendu taganttuule ja väga hea lennuilmaga. Ja seda kõike kuni Berliinini. Veel käisime maas Suwalkis (EPSU), Varssavi Babice (EPBC) ja Poznani suurel (EPPO) lennuväljal. Suwalki on Poolasse lennates väga hea asukohaga, aga Ridali sarnane murulennuväli purilenduritele. Babice on Varssavi vana lennuväli ja väikelennunduse käsutuses. Poznani lennujaamas oli positiivseks üllatuseks, et alla 750 kg stardikaaluga lennukitel maandumismaksu ei ole.

Kella seitsme paiku lähenesime Berliinile ja üllatus-üllatus, oodatud tiheda lennuliikluse asemel ei olnud Tempelhofi torni hääles peale meie kedagi. Lennuvälja ettekandepunktide Echo 1 ja 2 leidmine ei valmistanud mingeid probleeme, nad olid niivõrd suurte orientiiride kohal. Kell 19.40 maandusime rajale R 27 ja saateauto juhtis meid seisuplatsile, kus kümmekond väikelennukit. Lennuvälja hooned ja lennuvälja asukoht majade vahel avaldavad muidugi muljet. Olime mõlemad Villemiga lugenud ja kuulnud palju Tempelhofi ajaloost ja kuulsast õhusillast, seega oli ühele maandumine ja teisele start selliselt lennuväljalt omamoodi elamus.

Ilmaprognoos lubas meile ka mõnusat Berliinist tagasiteed, kuid tegelik ilm oli midagi muud. Kuigi alustasime varahommikul, ei jõudnud me Lõuna-Saksamaal sadusid ja äikest põhjustanud ning siis Poola poole liikuma hakanud frondist ette. Peale 40-minutilist lendu ja juba Poola õhuruumis olles tuli tagasi pöörduda Saksa õhuruumi. Valisime ootamiseks lennukaardilt Poola piiri ääres asuva Neuhardenbergi (EDON) lennuvälja ja maandusime endisel DDR õhujõudude 2500 m pikkusel hästi korras rajal. Saksa ja Poola lennujuhid olid väga abivalmis ja nõustusid kõigi meie soovidega.

Lennuväljal veedetud kolme tunni jooksul käisime ühes angaaris olevas muuseumis ja uurisime ilmaolusid. Seejärel suundusime uuesti Poola õhuruumi ja madalrõhkkonna sabas olevas sodis lendasime Poznani juba tuttavasse ja tasuta lennujaama, sealt Bydgoszczi (EPBY) ja õhtuks Olsztyni (EPOD). Saime vihma, aga õnneks ei olnud ka vihmapilved enam madalamal kui 3000 ft ja nähtavusega erilist probleemi ei tekkinud. Jälle sattusime juhuslikult väga mõnusale lennuväljale, kus ka just Euroopa Liidu abiga 1200 m asfaltkattega lennurada ehitatud ja aktiivne lendamine käimas.

Esialgne plaan oli tulla tagasi mööda rannikut, kuid ilmamuutused segasid selle plaani. Laupäeval osalesime lennupäeva avadefileel, aga demolendudeni ei jõudnud, sest esimesed kohalikud piloodid, kes lendamas käisid, andsid teada suhteliselt heast nähtavusest Suwalki suunal. Olsztynist Suwalkisse lend olid samuti vihmane, sumune ja keeruline maastik tähendas ühel mehel lennuki juhtimist vihmapilvede vahel ja teisel täpset kursi jälgimist nii kaartidel kui GPS abil. Tugev taganttuul oli jälle abiks ja aitas meid kiiresti kuni 160-km tunnikiirusega Suwalkisse. Nüüd olid ainult kiired vahemaandumised lennuplaanide tegemiseks Tallinna briifingu kaudu Suwalkis ja Istras. Lõpuks veel väike peatus Viljandis tankimiseks, kuna alates Lätist hakkas mõju avaldama Soome kohal olev front põhjatuulega.

Suur abi oli helistamisest Istrast Riia lennujaama meteosse, kust anti väga täpne vihmaga frondi liikumine Riia lahe kohalt itta. Võtsimegi itta ja üle Cesise lennates ei jõudnud vihm meieni, kuigi Riias sadas kõvasti. Kell 21.00 maandusime kodusel Tallinna lennuväljal number kahena rajal 26 ja kokku 21 tundi ja 40 minutit lennuaega oli seljataga.

Oleme Villemiga mõlemad lendudega väga rahul, sest ometigi sai praktiseerida tegelikku marsruutlendu Poola kohal. Lennuplaanide asjas me täpset selgust ei saanud. Minnes tegime esimese ametliku lennuplaani Poznanis Berliini lennuks. Lennuplaanita lendamist läbi Leedu pani pahaks Leedu õhujõudude lennujuht, kes meid telefoni teel Poolast üles leidis. Ta teatas, et kahjuks kehtib Leedus veel vana kord ja piiriületusega lendudel peab olema lennuplaan, vaatamata sellele, et lennatakse mittekontrollitavas õhuruumis. Väga head infot jagavad ja alumise õhuruumi lende jälgivad lennuinfod Leedus, Poolas ja Saksamaal, kelledega olime pidevas raadiosides.

Pikk reis ja juba seitse aastat ning ES-UCA üle 1100 lennutunni on näidanud, et hobilendudeks on Ikarus C 42 väga hea lennuk! Lennul tekkis idee teha järgmisel suvel mitme lennukiga veelgi pikem reis sooja mere äärde.

Pikemalt koos fotodega kirjutab lennureisist Villem oma blogis: http://lyhis.blogspot.com

Enn Noorkõiv

4 kommentaari

Kommentaarid kuuluvad nende postitajale. Meie sisu eest ei vastuta.

Re: Ikarus C 42 viis Berliini (Skoor: 1)
parasiil (parasiil@skydive.ee)
on 08. 11, 2008 – 10:59 PM
(Kasutaja info | Saada sõnum)
Tase, hea töö härrased! Kas Ultralightiga üle piiri lendamise osas mingeid takistusi ei tekkinud?

    Re: Re: Ikarus C 42 viis Berliini (Skoor: 1)
    VillemAlango (villem@skydive.ee) on 08. 12, 2008 – 09:20 PM
    (Kasutaja info | Saada sõnum) http://www.zone.ee/tagahoov/
    Tänan, tase tõusis tasapisi kogu lennu jooksul 😉
    Ainus takistus oli ilm tagasiteel aga kui ütled, et lähed ilma tõttu viis miili paremalt või muudad lennuplaani, suhtutakse sellesse mõistvalt.

    Kogunenud tähelepanekud postitasin artiklina “Lendamisest Euroopas”, mis ehk millalgi nähtavaks saab. Seni võib pilte vaadata.

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Ikarus C 42 viis Berliini (Skoor: 1)
marikak (marikak.pilots@hot.ee)
on 08. 12, 2008 – 05:58 PM
(Kasutaja info | Saada sõnum) http://
Ka Eestis kehtib veel “vana kord”, et lennuplaan tuleb esitada enne riigipiiri ületavat lendu, vt lennureeglid, 7. jagu § 32 (2) 5).

Enn Noorkõivu vastus Re: Re: Ikarus C 42 viis Berliini (Skoor: 1)
marikak (marikak.pilots@hot.ee) on 08. 15, 2008 – 09:47 AM
(Kasutaja info | Saada sõnum) http://
Lennuplaanidest.
Kiiduväärselt on tekkinud arutelu lennuplaanidest. Kahjuks on sellele teemale lähenetud pisut vananenud nurga alt. Mul ei ole midagi lennuplaanide vastu ja näiteks Venemaale lennates on see ilmvajalik. Euroopa Liidus on aga kõik hoopis teisiti. ELiidus ei ole liikmesriikide vahel riigipiiri selle traditsioonilises tähenduses. Liikmesriikide vaheline piiriületus on kaotatud, mis ongi ELiidu üks eesmärkidest. ELiit on vaba liikumisega (sõitmine, jalutamine, lendamine) piirkond maailmas. Seega on loogiline, et eriti alumises õhuruumis lendamisel liikmesriikide piire ületades, kus lennuliiklust jälgivad nii transponderite kui raadioside kaudu lennuinfod, lennuplaanide vajadus puudub. Tundub, et praktiline elu ongi ette jõudnud seadusandlusest.

Enn Noorkõiv

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Kommentaarid on suletud.