Lennureis Ida-Preisimaale 2013 suvel

Postitatud 20.november 2013 | Postitaja Raul Reap

Ehk maale, mida enam olemas ei ole. Kaliningradi oblastit on ajaloolased nimetanud Potsdami konverentsil sünnitatud värdjaks. Lennukiaknast paistavad Poola pool endised preisi mõisad ja suurtalud oma valgete hoonete ning punaste kivikatustega. Venemaa pool ainult tammealleed. Ajalugu on teinud seekord oma hävitustöö. Eriti sünge oli sõja lõpp Köningsbergis, nüüdses Kaliningradis. USA-Inglise lennuvägi pommitas mitu päeva ja ööd, seejärel Venemaa kahurituli hävitas kuulsa linnasüdame täielikult. Ida-Preisimaalt põgenes või tapeti ligi 2 miljonit sakslast. Täna on lennukaardil vene- ja poola nimed, ajalugu püütakse unustada.

Meie kaks lennukit, ES-FCC (Priit, Margus, Aivo) ja ES-UCB (Enn, Tiit) maandusid Ida-Preisimaal Klaipedas (Meemel),  Palangas, Kaliningradis (Köningsberg), Gdanskis (Danzig), Ketrzynis (Rastenburg).

Reisi ettevalmistus algas Venemaa lennulubade taotlemisega. Esimene voor lõppes eitava vastusega. Pärast Priidu aktiivset asjaajamist Venemaa erapilootide ja lennukiomanike liidu kaudu saime Venemaa Föderaalselt Lennuametilt vajalikud load. Veel olid vajalikud Venemaa viisad.

Lennureisi esimese päeva ilm oli vilets. Tugev tuul ja vihmapilved segasid eesmärgile jõudmist. ES-FCC jõudis siiski Palanga kaudu Kaliningradi. ES-UCB pidi aga tugeva külgtuule tõttu maanduma Klaipeda väiksel lennuväljal kus tuul piki rada. Järgmisel päeval jõudis ka ES-UCB Kaliningradi. Lendamise ja maandumisega probleeme ei olnud.

Nii saabumisel kui äralennul mingeid piiranguid ei tehtud, lendasime üle Baltiiski (Pillau) sõjalaevastiku baasi. Venemaa-Poola piiri ületamiseks anti aga kõrguseks 5000-6000 jalga.

Poola poole peal oli esimene peatus  Gdanski lennuväljal piiri- ja tollikontrolliks ning tankimiseks. Seejärel lendasime Ketrzyni hästi korras murulennuväjale. Saime lennuväljalt rendiauto ning väga mõnusa ööbimise väikses hästi korras mõisas. Ketrzyni peamiseks vaatamisväärsuseks on nn.Hundikoobas-Hitleri ja Saksa armee peakorter  aastatel 1941-1944. Õigemini varemed, tohutud betoonitükid. Külastajaid oli aga palju, kokku käib seal aastas 200 000 inimest, neist 30 % sakslased. Vaatasime meiegi varemeid ning tegime väikse lahingsõidu Saksa soomusautol.

Tagasiteel saime loa Leedu õhujõududelt maandumiseks Siauliai lennubaasis kus baseeruvad Balti õhuruumi valvavad NATO hävitajad. Jõudsime lennukid peroonile parkida kui hävitajate paar startis õppelennule lennuvälja läheduses. Vaatepilt oli muljetavaldav.

Kommentaarid on suletud.