Appi, kus ma olen

Postitatud 7.jaanuar 2004 | Postitaja Marika Kulmar
Appi, kus ma olen
Postitaja Lennuhuviline M on Kolmapäev, Jaanuar 07, 2004 – 09:29 AM EET,
Lendur peab lennu ajal teadma, kus lennuk asub looduses, kus lennuk asub kaardil, ja peab teadma, kuidas oma asukohta lennujuhile öelda, ning peab teadma, kus ta tegelikult asub.
Eksimine on halva lennuettevalmistuse või valearvestuse või lennu ajal tähelepanematuse või halveneva ilma korral hulljulguse tagajärg.

Kõige tähtsam navigatsiooni vahend on kell. Tuleb teada aega, millal lennuk viibis mingis paigas, ja teada, kui pika maa lennuk suudab läbida mingi aja – näiteks 5 võ 10 minuti jooksul. Samuti kontrollitavasse õhuruumi sisenemisel on lennujuht huvitatud infost, mis kell saabud soovitud sisenemispunkti.

Teine tähtis navigatsiooni vahend on kompass. Et teaks, millises suunas lennata, ja millises suunas peame lendama, kui tahame tagasi minna.

Kolmas tähtis navigatsiooni vahend on kaart. Kaardile kantakse enne lendu marsruut ja muud navigatsiooniks vajalikud andmed – kursid, ajad, kaugused. Kasulik on lennatav marsruut kaardile joonistada ja märkida kas 10 minuti jooksul läbitav teekond või 10 miili pikkused lõigud või muud, mis meeldib, et kiirelt oleks võimalik arvestada, kui kaua on seda lõiku juba lennatud ja kaua veel läheb.

Lennu ajal tuleks olulised ajad üles märkida – stardiaeg, oluliste marsruudi pöördepunktide kohale jõudmise aeg – et mugavam oleks hinnata saabumisaega järgmise olulise punkti kohale ja oleks teada, millal viibisid viimati tuntud kohas.

Eksinud … mis teha

Kõigepealt – ära satu paanikasse. Lennuk lendab edasi ja keegi peab seda juhtima. Säilita kurssi ja kiirust.

Kontrolli, kas kurss on õige. Meenuta, milline oli viimati ära tuntud paik ja kui palju aega on möödunud sellest, kui lennuk seal viibis. Võib olla on võimalik sinna tagasi lennata ja uuesti üritada, aga enne selle idee teostamist pead olema kindel, et kütust jätkuks praegusest hetkest kuni plaanitud lennu lõpuni.

Säilita kurssi. Kui ilm lubab, tõuse kõrgemale, et korraga rohkem orientiire näha, olla lennujuhi radariekraanil paremini nähtav ja saada kvaliteetsemat raadiosidet. Aga kontrollitavas õhuruumis peab selleks ka lennujuhilt enne loa saama. Eestis on enamasti väikestel kõrgustel kontrollimata õhuruum ja kõrgemal juba kontrollitav õhuruum. Väga kõrgel, kõrgemal kui 10000 jalga, hakkab ka hapniku vähesus õhus mõjuma su otsustusvõimele ning liiga kõrgel pole ka orientiirid enam üksteisest eristatavad.

Proovi leida kokkulangevusi kaardil tähistatu ja aknast paistva vahel, et teada saada oma asukohta.

Kui on pardal vastav aparatuur ja keegi oskab seda kasutada, siis saab ka raadiomajakate (NDB, VOR) abil oma asukoha teada. Tihti on raadiosideks mõeldud jaama võimalik kasutada VOR vastuvõtjana – enne lendu ole tutvunud raadiojaama kasutusjuhendiga, et teada, kuidas seda teha.

Ka lennujuht saab aidata

Lennujuhilt saab küsida peilinguid [Raadioside käsiraamat, ptk 2.14].

Näiteks:
Magnetiline lennusuund tuulevaikuses peilingaatori või teatud punkti poole – QDM.
Kaugus peilingaatorist või punktist – QGE.

Viimases hädas …

• Tõusta kõrgemale – et olla paremini nähtav radaril ja saada paremat raadiosidet ning näha korraga rohkem orientiire;
• edastada raadios oma sundolukorra või hädaolukorra teade (ilma tagasisideta) kõigepealt kasutusel oleval sagedusel ja siis ka vajadusel sagedusel 121,5 MHz;
• lennata mööda kolmnurka, mille küljed on 2 minutit lennuaega ja pöörded 120 kraadi. Kui radaril nähakse selliselt lendavat lennukit, saadetakse sinna abilennuk, mis juhatab eksinu lähima lennuvälja suunas.

Õhus püsimise aeg sõltub kütuse hulgast – kui kuskilt abi ei saa, soorita hädamaandumine – ükskord tuleb ju maanduda niikuinii – toimugu see siis vähemalt töötava mootoriga.

Kõige lõpuks – maandu ja küsi kelleltki! Inimesed maa peal teavad oma asukohta peaaegu alati. [whittsflying.com]

M.
Põhiline tarkus on võetud allikast Tõnis Lepp, Navigatsioon, Eesti Esimene Aeronautikaklubi, Tallinn, 1997, konspekt.
Ja natuke on ise juurde luuletatud.

26 kommentaari

Kommentaarid kuuluvad nende postitajale. Meie sisu eest ei vastuta.

Re: Appi, kus ma olen (Skoor: 0)
Külastaja on 01. 07, 2004 – 03:41 PM
Appi, kes sa oled? Sa vajad abi enne kui sinuga selline kole lugu juhtub! Tee meile kõigile see teene, et ära kunagi ära eksi.. või kui see juhtub, siis ära ülal toodud juhendit küll järgi.
Eksimine on, tõsi mis tõsi, üks ebameeldiv eriolukord lennunduses ja selleks tuleb valmis olla. Ülaltoodud loos on väga palju ebatäpsusi ja vigu. Väga oluline on konkreetse olukorra hindamine ja tegevusjärjekord. Luban, et leian aega ja kirjutan lähiajal milline on õige tegutsemine eriolukorras – eksimine lennul. Kõike paremat uuel aastal soovides,
Marika Kisand lennujuhtide toetusel
        • Re: Re: Re: Re: Re: Appi, kus ma olen(Skoor: 0)
          Külastaja on 01. 16, 2004 – 10:28 AM
          QGE leidsin ise raadioside õpiku paberkoopiast, mis on A5 formaadis siniste kaantega kaustas, mida lennuametist saadi umbes aasta tagasi. Ja tolle raamatu peatükist 2.14, nagu mu kirjutatud tekstis on ka viidatud, valisin võimalikult vähe, mis ma arvasin kasulikud olevat.

          Nüüd kontrollisin tekstist http://www.ecaa.ee/atp/failid/VFR%20raadioside.pdf lk 15, et tõesti-tõesti, eksisteerib üleüldse vaid 2 peilingut – QDR (magnetpeiling jaamast lennukini) ja QDM (magnetpeiling lennukist jaamani), mida lennujuhilt küsida saab.

          “Vanasti” sai küsida jaamast lennukile ja lennukist jaamale nii magnet- kui tegelikke peilinguid ning kaugust ja isegi lennuki koordinaate.

          M.

          [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

          Re: Re: Re: Re: Re: Appi, kus ma olen(Skoor: 0)
          Külastaja on 01. 16, 2004 – 10:55 AM
          kolmnurka lennatakse raasioise saatjarikke või täieliku raadioside katkemise korral. Eksimisega pole sel kunagi midagi pistmist olnud.

          [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

      • Re: Re: Re: Re: Appi, kus ma olen(Skoor: 0)
        Külastaja on 01. 15, 2004 – 05:01 PM
        Nõus nõus, ärme vaid tülitse. Kolmnurk on sees, sest tol ajal sai konspekt tegelikult soome navigatsiooniõpiku põhjal tehtud. 1997 aastast on palju muutunud.
        Igal juhul olen selle poolt, et kõik , kes midagi õpetavad teevad seda samaväärsete (samade) materjalide baasil. Üks kõik kus lendama õppida, peab see olema võrdsel heal tasemel. Tõnis

        [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

        Re: Re: Re: Re: Appi, kus ma olen(Skoor: 0)
        Külastaja on 01. 16, 2004 – 03:44 PM
        Kas ära eksimine on hädaolukord või sundolukord?
        Kui ära eksimise korral raadio kaudu abi paluda, kas peab ette ütlema mayday või pan pan või mitte kumbatki?
        Kas ära eksimise korral peaks transponderi koodiks panema 7700 või koodi mitte muutma omal algatusel?

        Võib-olla on need teemaga seotud küsimused ja võib-olla võiks leiduda neile vastused Marika Kisandi uues artiklis.

        M.

        [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

    • Re: Re: Re: Appi, kus ma olen(Skoor: 0)
      Külastaja on 01. 14, 2004 – 06:06 PM
      Julgen küll, sest kui piloot küsib eksimise korral QGE ja loodab kaugust peilingaatorist saada või hakkab kolmnurka lendama, siis ei saa teda küll ükski lennujuht aidata, sest siis nad üksteist lihtsalt ei saagi mõistma. Kui need faktid on sinu konspektist Tõnis, siis tasub sul küll see konspekt üle vaadata kriitilise pilguga. Vastuse artiklile, mille kirjutan, vaatavad ka Jüri ja Rein enne üles riputamist läbi. Selline on minu kokkulepe nendega.
      Tervitades, Mari

      [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

  • Re: Re: Appi, kus ma olen(Skoor: 0, )
    Külastaja on 01. 08, 2004 – 03:29 PM
    Oma isikut ma ei avalikusta, sest siis kritiseeritakse julgemalt.
    Tänan Teid abi eest ja luban pilots.ee administraatoritel oma jutu ära kustutada, kui Teie kirjutatud juhend ilmub.

    M.

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

    Re: Re: Appi, kus ma olen(Skoor: 0)
    Külastaja on 01. 14, 2004 – 04:58 PM
    Tere Marika.
    Kas Sa oled tõesti mõnikord ära eksinud, et julged nõu andma hakata. Ära unusta, et see väga erinev lennujuhi ja lenduri seisukohalt.
    Tervitades – Tõnis

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Appi, kus ma olen (Skoor: 0, )
Külastaja on 01. 09, 2004 – 08:31 AM
Tervisi minugi poolt eesti lenduritele uuel aastal.
Kuid kas eestis on andekamat ja kogenumat lendurit kui TÕNIS LEPP !? Et tema soovitusi mitte järgida ja kuulata kedagi teist kellel pole selliseid kogemusi ?
Kuid loomulikult, Igasugused soovitused on alati teretulnud, ka Marika Kisandi poolt. Eks iga lendur teab ise keda ja kui palju ta kuulab ja millise tee ta valib oma lendurikarjääris. Igaüks valib ise oma käekirja.

Tarmo.

    Re: Re: Appi, kus ma olen(Skoor: 0, )
    Külastaja on 01. 12, 2004 – 11:29 AM
    On küll nii andekamat, kui ka konenumat… Ärge uskuge SLõhtulehte!!

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

    Re: Re: Appi, kus ma olen(Skoor: 0, )
    Külastaja on 01. 12, 2004 – 03:14 PM
    Tõnis Lepal on küll palju kogemusi, aga mainitud konspekt pärineb juba päris ammusest ajast.
    Ega vähekogenud pole ka Eesti esilennujuht Marika Kisand – ainus isik, kelle raadioside alaseid õpetusi ma alati kuulda võtta püüan.
    Ma ei tea, kas tal on lennu ajal ära eksimise kogemus – ei usu. Kindlasti on tal kogemusi ära eksinute abistamisel.

    M.

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

    Re: Re: Appi, kus ma olen(Skoor: 0)
    Külastaja on 01. 21, 2004 – 12:06 AM
    usu mind on küll.

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Appi, kus ma olen (Skoor: 0)
Külastaja on 01. 14, 2004 – 02:05 PM
test

Re: Appi, kus ma olen (Skoor: 0)
Külastaja on 01. 15, 2004 – 09:29 AM
MIKS OSA KOMMENTARE KADUNUD ON ??

Aga himuga ootame Maarika (ja tugigrupi) arvamusi ja juhendeid juhuks kui ME ära eksime. Ja küsida peilingut tavaraadio PTT nuppu all hoides ei tohiks ju mingi häbi asi olla.
tarmo

    Re: Re: Appi, kus ma olen(Skoor: 0)
    Külastaja on 01. 15, 2004 – 09:42 AM
    Asi on lihtsalt selles, et QGE küsides, ei saa keegi arugi, et sa peilingut tahad. QGE-d pole olemas. Mõistad, mida sulle selgeks tahetakse teha?

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Appi, kus ma olen (Skoor: 0)
Külastaja on 01. 16, 2004 – 08:39 AM
MIs värk on ? 11 kommentaari asemel on näha ainult 7 ???????????
    • Re: Re: Re: Appi, kus ma olen(Skoor: 0)
      Külastaja on 01. 16, 2004 – 12:53 PM
      Sisselogimata kasutajad saavad skooriga -1 kommentaare ka näha — tuleb õigeid kohti klikkida. Peale artiklit ja enne kommentaare on kuvamine, sealt menüüst kliki -1, siis kliki uuenda ja saadki.
      Aga enam pole seda vaja, ma näen…

      [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

  • Re: Re: Appi, kus ma olen (Skoor: 1)
    MarttiKuldma (martti@lennuklubi.ee) on 01. 16, 2004 – 12:09 PM
    (Kasutaja info | Saada sõnum) http://www.lennuklubi.ee
    Kommentaarid olid kadunud minu süül, palun kergemat karistust.

    Tegu ei ole tsensuuriga :), nimelt toimib selles portaalis kommentaaride hindamise süsteem sarnaselt minut.ee’s või slashdotis toimivaga. Nii ma siis ühel õhtul usinalt ka kommentaare hindasin -1’se skooriga (Fleim). Mida ma muidugi ei teadnud on see, et sisselogimata kasutajad alla nullise skooriga kommentaare üldse ei näe. Ehk edaspidi olge usinad ja logige portaali sisse – lisaks kommentaridele muide on meie portaalis veel mitmed linke millele sisselogimata ligi ei saa ja samuti on teie kaastöödel ilusasti nimi all, mis annab teie sõnadele olulist kaalu.

    Kui probleeme kasutajanimede – paroolidega siis kindasti aitab Jaanus teiva@online.ee

    Ilusat päeva,

    Martti

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Appi, kus ma olen (Skoor: 0)
Külastaja on 01. 16, 2004 – 07:23 PM
Mina, Jüri Liivamägi, kes ma oskan ka natutke lennata ja kellel on pisut kogemusi, võiks lisada kogu selle kempluse kohta järgmist.
1. Teeme lähimal ajal seminari teemal, “Kuidas tegutseda eksimise korral”. Räägime siis selgeks, kas peab küsima QGE-d, QDM, QDR, ADF-i, VOR/DME-d, GPS või ükspuha mida.
Kas tuleb lennata kolmnurka, ringi, kuupi, kera, viisnurka, kuusnurka või jumal teab mida.
2. Loomulikult on igat pilooti ja ka koolitajat eri aegadel õpetatud eri moodi, erinevate tõdede järgi. Aeg on istuda maha ja eelkõige lennuõpetajatel leida ühine tõde ja õpetamise metoodika.
3. Mis puutub eksimise vältimisse, siis soovitan enda poolt: a) iga lennu ettevalmistus peab olema põhjalik, lendama ei saa minna nii nagu autoga poodi õlle järgi sõita…
b) soovitav on igaks marsruutlennuks (so juhuks kui minnakse lennuväljast eemale rohkem kui 10 km) täita operatsiooniline lennuplaan, kus märgitakse kursid, ajad, kütuse kulud ja kõik raadiosagedused. Tingimata tuleb kanda ka marsruut kaardile ja lendamine oma mõttes läbi mängida.
c) tingimata tuleb läbi mõelda tegutsemise järjekord eksimise korral, meelde jätta tähtsamad orientiirid, punktid ja kursid suurematest orientiiridest kodulennuväljale.
d) lennu ajal pidada ajalist kontrolli (kui kaugel ma selle ajaga oleks jõudnud lennata)
e) kogu lennu ajal peab teadma oma asukohta.
f) harjutage visuaallennus rohkem orienteerumist kui GPS-i järgi lendamist!
4. Meelde tuleks jätta siiski, et kui reeglid näevad ette küsida QDM või QDR-t ja teie küsite midagi muud, siis teist lihtsalt ei saada aru.
Artikli autorile M.-ile avaldan tunnustust, et sellest probleemist üldse kirjutas ja oleks tore kui selliseid artikleid tuleks teisigi. Mida rohkem vigu meie pilootide ettevalmistuses välja tuleb, seda parem on. Vigu tuleb teha, aga neid ei tohi korrata, sest vigadest õpitakse. Tark õpib teiste vigadest, loll ainult enda omadest… ja mõni uhke inimene ei olegi võimeline õppima!

    • Re: Re: Re: Appi, kus ma olen(Skoor: 0)
      Külastaja on 01. 20, 2004 – 12:46 PM
      Lugupeetud M…
      Artikkel on valmis ja loodan, et täna õhtul-homme hommikul ka üleval. Hoiatan juba ette, et lennu ettevalmistamisest tuleb piisavalt juttu, kuna vead ja puudused lennueelses ettevalmistamises ongi peamine põhjus sellise eriolukorra tekkimiseks. Põhjustega on tunduvalt lihtsam võidelda, kui tagantjärgi oma lollust kiruda. Vabandan, et artikkel viibinud on, kuid töökohustustest kõrvale hiilida ei anna.
      Kõike paremat soovides,
      Marika Kisand

      [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

  • Re: Re: Appi, kus ma olen(Skoor: 0)
    Külastaja on 01. 20, 2004 – 11:07 AM
    Seminar on minek kergema vastupanu teed. Tarka juttu kirjutada on palju raskem, kui rääkida. Teisest küljest aga vaielge siis selgeks, mida peab ära eksimise korral tegema.

    Lennu ettevalmistuse teema on ära eksimise teemaga väga tihedalt seotud. Siin vaadakem hoolikamalt, et me ei liiguks ära eksimise teemalt enda jaoks mugavamale lennu ettevalmistuse teemale. Mitte “mida teha, et ma ära ei eksiks”, vaid “mida teha, kui olen ära eksinud”.

    M.

    [ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Re: Appi, kus ma olen (Skoor: 1)
HendrikAgur (hendrik@pilots.ee)
on 01. 20, 2004 – 12:09 PM
(Kasutaja info | Saada sõnum) http://www.treklaam.ee
Head kirjutajad ja kommenteerijad. Kõigepealt suur tänu Teile kõigile. Eriline tänu Jürile, kes väga mõistlikult kirjutise probleemid sõlmis lahenduseks, rääkida asjad selgeks seminaril.
Samas lugupeetud lennuhuviline M. kes Sa oled tõesti lennuhuviline nagu Sinu jada artikleid seda kinnitab. Palun tule põranda alt välja ja esine oma nime alt. Paljudel on kahtlusi-kõhklusi niigi, kes Sa oled ja selge see et Sa tõsise lennuhuvilise, ja ehk algaja piloodina oma kirjutistes vigu teed aga see positiivne ja põhjalikusele küündiv joon on väga tervitatav! Teisalt on tehtud siit-sealt juba märkusi pilots kodulehe toimetajatele, et artikleid anonüümse allkirjaga avaldatakse. Lähipäevil kujundame juhatuse liikmetega kindlasti ühtse seisukoha ja ise pooldan kindlasti, et vähemalt avalehe artiklid oleksid identifitseeritava autoriga ja peamine – heal tasemel, ehk teisisõnu, kui on tegemist konkreetselt lendamise,navigeerimise, seadusandlusega jm lendamise kohalt olulisega, siis need artiklid läbivad eelnevalt proffessionaalse kontrolli. Sellega suudaksime tagada taseme, mida meie piloodid jt kodulehe külalised vaieldamatult väärivad.
Veel. Tänud kõigile siinsetes kommentarides sõnavõtnutele! Ja üleskutse endiselt mitte minna kraaklema vaid ikka tasakaalukalt kõik läbi arutada, vaielda ja üksmeelne lahendus leida. Tõsi ega selleni läinudki aga õnneks tuli välja valdkond – eksimine – mis siis ikkagi teha. Kõik ootame ja loodame et konkreetsele teemale tuleb lähiajal selgust, nii Marika lubatud artikli kui ehk ka seminari teema näol. Aasta ju vel noor ja EEHL tegevus uuel aastal alles tuure võtmas. Kõike ilusat! Hendrik Agur

Re: Appi, kus ma olen (Skoor: 0)
Külastaja on 01. 20, 2004 – 12:55 PM
Mul on võibolla pikad juhtmed, aga kahjuks ma ei saa aru miks nii väga tahetakse teada artikli autorit !? Mis pagana tähtsust see omab kas kirjutise all on Pirkka Pekka Petelius, M, või mitte midagi ? Kui artikkli sisu on jama siis seda ju üles ei pandagi. Minu meelest on siin soov lendurite iseloomu ja IQ taseme ja harituse taseme teada saamise soov et siis siljem kokku saades vaadata: näe! see on see kes selle artikli kirjutas sellise ja sellise varjundiga. Eesti on väike ja aktiivsed lendurid kõik tunnevad teineteist.
Kui isik tahab esialgu anonüümne olla, no las ta olla. Kui tahab, võib alla panna ka Vesa Pekka Võsalendur.
Minu meelest on jutu sisu tähtis mida omavahel jagada. Ei tohiks ju olla probleem suhtlemisel inimesega kelle nime sa ei tea.

Aga võibolla ma ka eksin.

Seminari poolt olen kahe käega. Hakkavadki näod ära ununema.

Tarmo.

Re: Appi, kus ma olen (Skoor: 0)
Külastaja on 01. 28, 2004 – 10:12 PM
Ilmselt on eksimise kartus seotud Eesti füüsilise geograafia tagashoidliku tundmisega ja kaardilugemisega, ehk oskusega kaardi põhiorientiirid meelde jätta ja maastikul ette kujutada. Normaalse nähtavusega Eestis lennates jääb max10-15 minuti järel lennuki alla orientiir, millest on raske seda tuvastamata üle lennata. Raudteed, põhimaanteed, suured järved, rannik. Hästi märgatavad orientiirid viivad Narva, Tartusse, Viljandisse, Pärnusse,saartele. Vähe keerulisem on lend Tartust või Viljandist lõuna poole. Kartes eksimise võimalust Eestis, lennake ja orienteeruge põhimaanteede või raudteede järgi. Meil ei ole ju vajadust minimaalse ajakuluga sihtkohta jõuda. Pealegi on märksa huvitavam lennata maanteede ja asulate kohal kui otse üle soode ja rabade. Ehk oleks mõtekas koolitusel õpetada põhiorientiiride joonistamist paberile ilma kaardita ja mõne marsruudi lendamist ilma kaardita loomulikult koos lennuõpetajaga ja lennukaardiga õpetaja tagataskus. Keegi on öelnud, et visuaalselt lendamine tähendabki lendamist maapinnal olevate orientiiride järgi!?
Lendame edasi,
Enn Noorkõiv

Re: Re: Appi, kus ma olen(Skoor: 0)
Külastaja on 01. 29, 2004 – 09:32 AM
mõne marsruudi lendamist ilma kaardita loomulikult koos lennuõpetajaga ja lennukaardiga õpetaja tagataskus. Keegi on öelnud, et visuaalselt lendamine tähendabki lendamist maapinnal olevate orientiiride järgi!?

Toetan ülalöeldut. Purilennus vajalik oskus, kuna piloot on pidevalt ametis “bensiini” ehk tõusvate õhuvoolude otsimisega, peaks orienteerumine maastikul muutuma kogemuste omandades üheks võimaluseks. Muidugi-seda rohkem tähelepanu kaardile maa peal enne lendu.Isiklikult olen eksinud olnud paaril korral ja ikka siis, kui kõrgust hakkab väheks jääma.
Aare.

[ Anonüümsed kommentaarid pole lubatud ]

Kommentaarid on suletud.