Õpi teiste vigadest: Kas sina oled oma lennuplaani juba sulgenud?

Postitatud 19.august 2005 | Postitaja Marika Kulmar
Õpi teiste vigadest: Kas sina oled oma lennuplaani juba sulgenud?
Postitaja marikak on Reede, August 19, 2005 – 09:35 AM EET,

Ükski meeldetuletus pole liigne, aga neist võib mitte piisata. Nii lihtne on unustada lennuplaan sulgeda.

Sain ülesandeks viia lennuk Tallinnast Raplasse, kus lennuõpilased siis õpetajatega lendamist harjutada saaksid. Parempoolsele istmele istuma anti kaasa ka üks õpilane, kes siis vaataks, kuidas see lendamine tegelikult käib. Lennuplaani kirjutasin lennu kohta Tallinnast Raplasse Saku kaudu, lennuaja ka ja “RMK/FPL CLD BY PHONE TO EETN AIS”, et sulgen lennuplaani telefoni teel Tallinna briifingule pärast maandumist.

Peale edukat starti Tallinnas küsis Tallinna Torn, et kuidas ma oma lennuplaani sulgen. Vastasin sama, mida olin juba lennuplaani kirjutanud, et helistan briifingule. Ju siis lennujuht ei märganud seda. Lendame rahulikult edasi ja pärast Sakut küsis ka Tallinna Lähenemine seda sama, et kuidas kavatsen lennuplaani sulgeda. Asi tundus kahtlane, et kas ma siis ikka ei kirjutanud seda lennuplaani. Kordasin eelmise vastuse ka Tallinna Lähenemisele üle ja ta jäi vastusega rahule. Tegelesin rahulikult edasi muude selle lennuga seotud ülesannetega.

Jõudsime Rapla lähistele ja vahetasime sageduse Rapla omaks. Tavaliselt seal sagedusel keegi ei räägi, aga seekord oli lennuinformaator olemas. Ju siis on teisi lennukeid ehk liiklust ka. Valisin raja 15R ehk pikema raja. Pärast õpilased kasutavad sama rada ja siis neil mugav minna.

Lähemale jõudes oli näha, et oleme esimesed saabujad. Teised autodega polnud veel kohale jõudnud. Olen seda lennuvälja ainult lennukiga külastanud ja ainult rajal ruleerinud. Lennuvälja kaarte olen otsinud, aga pole ühtegi leidnud. Nii ma ei teadnud, kuhu ruleerida peale maandumist ja parkida.

Peale maandumist küsisin informaatorilt, kuhu parkida. Tal vist ka selget ettekujutust polnud, aga näitas suuna ära. Valisin seal koha ja panin mootori seisma. Kui välja läksime, selgus, et olime keset ruleerimisteed. Lennuinformaator juhatas angaari lähedal meile koha kätte. Ruleerisime siis sinna. Oh, lõpuks ometi kohal! Jäime teisi ootama.

Kordamisküsimused

1. Kas jäi äkki midagi tegemata?

Vastused kordamisküsimustele.

1. Jah.

Lennuplaan on vaja sulgeda.

Lennuplaan on õhusõiduki kavandatava lennu või lennu osa kohta lennuliiklusteenistusele esitatav teade. Lennuplaanis on kirjas info kasutatava õhusõiduki ja õhusõiduki kapteni kohta, andmed sooritatava lennu kohta ning lennu ajal pardal viibivate inimeste arv.

Lennuplaan avatakse, kui õhusõiduki lend algab või kui algab lennuplaanis teatatud lennu osa. Lennujuht hoolitseb lennuplaani avamise eest kontrollitavas õhuruumis. Lennuplaan suletakse, kui lõpeb lennuplaanis kirjeldatud lend maandumisega. Kui lennuplaan on koostatud lennu osa kohta, siis lennuplaan suletakse pärast selle osa sooritamist. Lennujuht hoolitseb ka selle eest kontrollitavas õhuruumis.

Kui lennuplaaniga teatatud lend lõpeb mittekontrollitaval lennuväljal ja lennuplaan veel sulgemata, siis on lennuplaani sulgemine õhusõiduki kapteni kohustus. Kui ka sellel lennuväljal raadio teel keegi infot jagab, siis see lennujuht või lennuinformaator lennuplaani ei sulge. Kapten peab lennuplaani sulgema mitte hiljem kui 30 minutit pärast maandumist saabumisteatega.

Saabumisteate edastamiseks on levinumad viisid:
1. enne maandumist raadio teel, kui juba ollakse sellises õhuruumis, kus lennuplaan pole nõutav, aga raadioside lennuliiklusteenistusega on võimalik, ütelda näiteks: “Tallinn Lähenemine, ESUCA, 10 miili Raplast põhja suunas, sulgen lennuplaani” / “Tallinn Approach, ESUCA, 10 miles north from Rapla, close flight plan”
+ pärast pole sellega muret;
– kui pärast ikkagi midagi juhtub, siis keegi ei tea sind otsima hakata.
2. peale maandumist helistada briifingule ja ütelda näiteks: “ESUCA maandus Raplas ajal 50, sulgen lennuplaani”
+ siis on kindel, et selle lennuga on kõik korras;
– peab meeles pidama, et on vaja helistada.

Kui lennuplaan on sulgemata kauem kui 30 minutit peale arvestuslikku maandumisaega, siis arvestatakse, et õhusõiduki ja sellega seotud inimestega võib olla midagi juhtunud ning alustatakse otsingu- ja päästeoperatsioone. See põhjustab asjatuid kulutusi ja mõttetut muret paljudele inimestele ja organisatsioonidele, kui selgub, et tegelikult on õhusõiduk edukalt maandunud sihtlennuväljal ning kapten ja teised pardalviibinud on täie tervise juures oma muid asju ajamas.

Tookord läks veel hästi. Teine lennuk oli ka tulemas ja temalt küsiti minu kohta raadio teel. Kui õpetaja lõpuks ühe õpilasega lõpetas ja teise järele tuli, sai ta ka minu kätte ning küsis: “Kas sa lennuplaani sulgesid?”. Nüüd tuli mul muidugi meelde. Kähku kõne briifingule.

Sellise vea tegemise põhiline põhjus oli muidugi olulise tegevuse ära unustamine. Teiseks on aga Rapla lennuvälja kaartide puudumine (visuaallähenemise kaart ja parkimise kaart), mille tõttu muretsemine lennuki parkimiskoha pärast võttis kogu tähelepanu endale. Sellise asja vältimiseks võib proovida kasutada sellist reeglit, et “enne lennukist välja ei tule, kui lennuplaan on suletud”, nagu “enne vastutuuleosast ära ei pööra, kui tagatiivad on sees”. Küllap ka lennuvälja kaardid millalgi laia avalikkuse kätte jõuavad.

Marika Kulmar,
harrastuspiloot

0 kommentaari

Kommentaarid on suletud.