Kinnitage rihmad õigesti!

Postitatud 1.august 2006 | Postitaja Marika Kulmar
Kinnitage rihmad õigesti!
Postitaja marikak on Teisipäev, August 01, 2006 – 08:15 PM EET,

Lennunduses on väga oluline kõiki seadmeid õigesti kasutada. Sama kehtib ka turvavööde ehk kinnitusrihmade kohta, millega inimese saab lennuki istme külge kinnitada. 1. mail 2004 Tapal toimunud purilennuki õnnetuse üks paljudest põhjustest oli kinnitusrihmade vale kasutamine.

“Purilennuki piloot oli lennuvälja lähedal sooritamas purilendu, kui purilennuk väga suure kiirusega laskuma hakkas ning ilmselt purilennuki käitamiseks lubatud piirkiirust 200 km/h märgatavalt ületades õhus ära lagunes.” /…/ Pärast õnnetust õhusõiduki ülevaatusel leiti piloodi istme kinnitusrihmad nii, et “vöörihm oli reguleeritud maksimaalsele pikkusele ja õlarihmad pingutatud minimaalsele pikkusele.” /…/ “Piloodi istme kinnitusrihmade vale pingutusasend kabiinis osutab võimalusele, et suurt kasvu piloot vajus pärast negatiivset ülekoormust tekkinud positiivsel ülekoormusel pikeerimisasendisse sattumisel tahtmatult oma kubemeosaga juhisele peale”. /…/ “Valest istumisasendist tingituna ei suutnud piloot õigel ajal (tõenäoliselt sõlme ülaosas) juhist piisavalt enda peale võtta ning purilennuk jäi pikeerivasse asendisse tavapärasest kauemaks ning seetõttu kasvas kiirus üle normi.”
[Lennuõnnetuse uurimise lõpparuanne Purilennuk L-13 Blanik ES-3120 Tapa 01.05.2004].

Lendur peab alati olema kindlalt istme külge kinnitatud. Kinnitama peab ka õlarihmad, olenemata sellest, kas lennatakse turbulentses või rahulikus õhus. Kui piloot vajub juhusliku õhuvoolu tõttu tekkinud rappumise tõttu juhisele, võib lennuk minna suure nurga all pikeerimisele. Kui rihmad on kinnitatud, peab veel kord veenduma, et ulatatakse käega kõikide kabiinis olevate lülitite ja hoobadeni.
[J. Liivamägi, “Õpime lendama”]

Kui rihmad pole piisavalt pingutatud, siis võib juhtuda, et lennuki rappumisel lendur tõuseb istme pealt õhku ja võib oma pea vastu lennuki lage ära lüüa või muud moodi ennast vigastada.

Leidsin internetist ühe artikli koos piltidega lennukites kinnitusrihmade kasutamisest: http://www.faa.gov/pilots/safety/pilotsafetybrochures/media/seatbelt_web2.pdf. Proovisin mõned olulisemad laused ära tõlkida:

Kinnitusrihmade õige kasutamine vähendab suurte vigastuste arvu 88 % ja surmajuhtumite arvu 20 % võrra.

Kinnitusrihmad tuleks kinnitada mitte lõdvalt, aga piisavalt tugevalt, et veel oleks mugav olla.

Vöörihm tuleks asetada puusaluu alumise osa juurde, et koormust taluks keha kõige tugevam luu. Kui vöörihm on kõhu peal, võib kokkupõrkel tekkida sisemisi vigastusi, kui vöörihm on liiga madalal, siis ta ei piira keha ettepoole liikumist piisavalt.

Õlarihmad ei tohi puutuda vastu pead või kaela, mis on ebamugav ja see võib kokkupõrkel tekitada kaelavigastusi. Üksik diagonaalne õlarihm tuleb asetada nii, et keha raskuskese oleks õlarihma ja vöörihma vahelise teravnurga sees, muidu võib keha õlarihma vahelt kokkupõrke korral välja tulla. Kui on 2 õlarihma, siis nende pingutamisel võivad õlarihmad tõmmata vöörihma liiga kõrgele üle puusaluu. Istme ja vöörihma asukoha vahel puusadel võiks jääda umbes 55-kraadine nurk.

Väikeste laste jaoks peaks kasutama spetsiaalseid lastetoole, mis panna tagaistmele ja uksest või avariiväljapääsust eemale. Natuke suuremad lapsed kasutagu ainult vöörihma, kui istumise ajal õlarihmad puutuvad vastu kaela või nägu.

0 kommentaari

Kommentaarid on suletud.