Lennureis Krki saarele

Postitatud 17.juuni 2009 | Postitaja Marika Kulmar
Lennureis Krki saarele
Postitaja Enn Noorkõiv on Kolmapäev, Juuni 17, 2009 – 10:43 AM EET,
Ülikerglennuk on arvestatav matkalennuk ja Cessna 172 neile väga hea saatelennuk.
Tackmer Airi kõik kolm lennukit käisid Horvaatias Krki saarel.

Need võiksid olla pealkirjad kokkuvõtlikule loole järjekordsest lennureisist. Lendasime koos: ES-FCC, ES-UCA, ES-UCB Eesti, Läti, Leedu, Poola, Slovakkia, Ungari, Horvaatia ja Tsehhi kohal 21.-28. maini 2009 maha 4 000 km. Lennutunde kogunes Cessnal 25,5 ja Ikarus C 42 lennukitel üle 30. Reisiseltskonnas olid: Priit Palumaa, Villem Alango, Enn Noorkõiv, Heinar Kalam, Arvo Sild, Enriko Sala ja Aivo Kont. Aega kulus mõni tund vähem kui nädal. Maandusime nii klubilennuväljade heinamaadel kui rahvusvahelistes lennujaamades.

Traditsiooniliselt oli esimene peatus ja ööbimine Istra (EYPI) lennuväljal Leedus. See on lennuväli 600 m asfaltkattega rajaga, kus ka motell ja restoran. Edasi tuli Bialystok (EPBK) Poolas, kus kahjuks ilma tõttu veetsime kaks ööd. Kaks katset pääseda edasi Lublinisse (EPLR) ebaõnnestusid, kuigi Cessna pääses teisel katsel siiski läbi. See oli ka ainus koht, kus ööbisime eraldi. Muidu lendasime koos ja Cessna jõudis 20-30 minutit varem sihtkohta. Cessna piloot Priit andis kohe klubilennuväljadel rajainfot, uuris tankimisvõimalusi või alustas lennuplaanide vormistamist. Seega kujunesid peatused kiireteks ja põhiline oli lendamine.

Reisi neljas päev tõigi hea lennuilma ja riigid ja lennuväljad vaheldusid kiirelt. Varahommikul Bialystokist Lublinisse (klubilennuväljad), kohe edasi Kosicesse INT (LZKZ). See oli esimene lend madalate mägede kohal ja tekitas elevust. Jälle lauskmaa kuni Szolnoki (LHSS) klubilennuväljani. Szolnokis leidsime lõpuks sooja ilma. Mõnus tuul ja kirgas päike kutsusid päevitama. Veel peatus ELiidust väljumisel piiri- ja tollikontrolliks Sarmelleki INT (LHSD) lennuväljal Balatoni järve lähedal ning õhtul olime Horvaatia pealinna Zagrebi INT (LDZA) lennujaamas. Lennujaamas olid vastas Eesti numbritega autod.

Järgmine päev oligi sihtpunkti jõudmise päev ehk tunnine lend üle päris kõrge ranniku mäeaheliku 6000 jala kõrgusel. Mäeaheliku kohalt avanesid vapustavad vaated Aadria merele ja Krki saarele ja rannikule. Krki lennurada Rijeka INT (LDRI) lennujaamas oli kohe all ja sinna jõudmiseks tuli laskuda kiirelt. Peatus- ja ööbimiskohaks sai valitud saare kõige ilusam koht, lõunarannikul Baska rannikulinnake. Ja kohe ujumine 25-kraadises vees.

Kahjuks jäi mõnus puhkus lühikeseks. Teise puhkusepäeva röövis Poola ilm. Juba järgmine päev oli tagasitee algus ja tõi meid Krkilt Warssavisse. Enamuses taganttuul tegi lennud kiireteks. Peatusime jälle Sarmellekis piiri- ja tollikontrolliks. Edasi maandumine Slovakkias, nüüd Slovakkia lääneosas Bratislava lähedal Karlovaci (LZHS) klubilennuväljal. Järjekordne lend üle Tsehhi ja mägede Katowice INT (EPKT) lennujaama ja päeva viimane etapp Warssavi Babice (EPBC) vanale lennuväljale.

Järgmisel hommikul Warssavist Suwalkisse (EPSU) läks tugeva taganttuulega rekordilise kiirusega ja reisi lõpp juba paistis. Kiire tankimine ja edasi Istrasse Leedus. Ilmainfost oli teada järjekordse frondi lähenemisest, aga lootsime läbi lipsata. Paraku oli juba Istras tugev puhanguline tuul ja äikeseeelne ilm. Riia ilmainfo soovitas olla väga ettevaatlik edasilennul või see hoopis järgmiseks hommikuks jätta. Nii tegime ja veel üks ööbimine päris mõnusas motellis. Lennukid aga said tugevat vihma.

Reisi viimane hommik oli vihmajärgne, aga nähtavus normis ja päike paistis. Täpselt kahetunnine lend ja olimegi Viljandis. Viimane etapp oli juba tavalend Eestis Tallinna.

Mis reisil meelde jäi. Lennuinfode väga sõbralik ja abivalmis suhtumine. Igal võimalusel anti otseväljumine või otselähenemine, seda just INT lennuväljadel või riigipiiride ületamisel. Mõned lennujuhid kõnetasid piloote väga viisakalt, mõned andsid infot Cessna või Ikarus lennukite asukoha kohta. Ikarus lennukid lendasid rühmana ja raadiosidet pidas juhtlennuk. Ka oli transponder sisse lülitatud ainult juhtlennukil.

Palju väikelennukeid. Angaarid olid lennukeid täis, lennutegevus käis. Raadioside ainult omas keeles, ingliskeelset sidet pidasid ainult võõrad lennukid.

Meie lennureisit saab lugeda ka Villemi blogist ning reedesest Sakala lehest.

Ida- ja Kesk-Euroopas on huvitav lennata. Vahemaad ei ole pikad ja sihtkohad on huvitavad. Suured lennuväljad suhteliselt tühjad ja vaiksed. Maandumine seal on muidugi mugav ja lihtne, aga tasu arvestatav.

Kuigi kütusevaru lubab lennata pikemaid vahemaid, on Ikarus lennukitel mugav lend 2-2,5 tundi.

Kuhu teha järgmine lennureis? Ilmselt ikka lõuna poole, seda juba stabiilsema ilma pärast. Ehk Rumeenia, Bulgaaria. Mäed ei ole ka ultratele probleemiks, pigem pikk kohalelend läbi Läti, Leedu ja Poola.

Enn Noorkõiv

1 kommentaar

Kommentaarid kuuluvad nende postitajale. Meie sisu eest ei vastuta.

Re: Lennureis Krki saarele (Skoor: 1)
VillemAlango (villem@skydive.ee)
on 06. 05, 2009 – 11:38 AM
(Kasutaja info | Saada sõnum) http://lyhis.blogspot.com/
Album “Tallinn-Krk-Tallinn 2009” on lõpuks üleval:
http://www.flickr.com/photos/skybound/sets/

Natuke videomaterjali lisandub kah millalgi.

Kommentaarid on suletud.